" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

22 April 2009

Benarkah Permasaalahan Dalam PR Wujud?

Baru2 ini media arus perdana mahupun alternatif ada menceritakan kisah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng secara peribadi menyatakan perasaan kurang gembira kerana DSAI tidak memaklumkan kepada beliau mengenai peletakan jawatan Mohammad Fairus.

Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Hussin Ali pula meminta agar Lim tidak melanjutkan lagi perbincangan melalui media mengenai isu yang sama. Ini kerana ia hanya menguntungkan pihak lawan. Hari ini Lim menganggap masalah antara beliau dan DSAI telah selesai. Beliau mengesahkan bahawa DSAI telah memohon maaf.

Jadi, mulai hari ini semua pihak hendaklah berhenti dari mencana isu ini. Bagi saya, PR sejak kebelakangan ini seperti ada yang tak kena. Permasaalahan dalaman dilihat semakin menjadi-jadi.

Terbaru Malaysiakini pula melaporkan selepas DAP dan PKR, kini PAS pula dengan PKR. Dalam mesyuarat agung PAS Permatang Pauh hujung minggu lalu, semua 115 perwakilan sebulat suara menyokong usul agar PAS bertanding di DUN Penanti.

Usul tersebut telah dimaklumkan kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sehari selepas itu dalam satu pertemuan di Kuala Lumpur. PAS kawasan menolak sikap PKR yang memaksa Mohammad Fairus - telah melepaskan jawatan exco dan timbalan satu ketua menteri Pulau Pinang - meletakkan ADUN pula sehingga PRK terpaksa diadakan.

Jadi, sekiranya benar isu terbaru ini, parti lawan dilihat tidak berseorangan mengenai pendapat bahawa mereka tidak berpuas hati dalam keadaan terpaksa menghadapi PRK ini. Kenapa suasana ini boleh berlaku? Dalam PR sendiri sudah saling mencurigai? Sekiranya beginilah sikap parti2 koponen dalam PR, nescaya Najib akan membuat 'kenduri besar' kerana kerajaan beliau akan terus kekal memerintah!

Apakah parti komponen dalam PR tidak percaya bahawa tindakkan ADUN Penanti melepaskan jawatan demi kepentingan rakyat? Bukankah kita tidak mahukan pemimpin yang ada 'penyakit'? Benar atau tidak, tuan empunya diri tidak pula sibuk2 menghentam parti beliau. Sepatutnya beliau yang bertindak sedemikian.

Cuba kita ingat kembali, DSAI sediri tidak terburu-buru untuk memutuskan perkara ini. Sedangkan isu ini sudah lama kedengaran. Beliau telah berkata bahawa bukti tidak cukup serta tidak mustahil ADUN Penanti ini disabotaj oleh pihak yang tak bertanggungjawab. Cuma selepas ketua AMK Kepala Batas membuat sidang media dalam TV3 Suku, kes ini terpaksa diputuskan dengan kadar segera.

Disini kita boleh lihat, DSAI sebenarnya tidak mahu bertindak tanpa ada bukti yang kukuh. Dalam kenyataan beliau sendiri semasa Fairus menghantar surat peletakan jawatan sebagai TKM 1, beliau mengatakan Fairus ingin menyambung belajar keluar negeri. Sedangkan pada masa itu majoriti telah dapat mengagak siapa sebenarnya yang terlibat dalam skandal rasuah batu kuari.

Sekiranya isu ini tidak benar, saya memohon maaf. Tapi kalau nak dikira, Malaysiakini adalah media alternatif yang sama rata. Harus diingat kepada semua pemimpin, ahli, pendokong serta pengikut PR, sekiranya kita tidak dapat bersabar dengan dugaan serta segala tektik kotor pihak lawan, nescaya rakyat yang ingin melihat perubahan yang diimpi-impikan selama ini teramat kecewa kepada PR.

UMNO/BN tidak dapat ditumbangkan sekiranya PR yang menjadi harapan rakyat hari ini terpecah disaat-saat akhir untuk menghampiri kemenangan. Teruskan perjuangan, perbaiki kelemahan, selesaikan segala permasaalahan dan mantapkan Pakatan......


2 comments:

Prof. Era Pasca said...

actually for me... kita jangan samakan perbalahan dengan perbincangan... isu ini kecil... its normal thing kalau lim guan eng nak nasihat DSAI... cuma media yg diperbesarkan... dan tak salah juga kalau seramai 115 org PAS CADANGKAN calon PAS di PENANTI... lagipun BN mgkin tak letak calon... MEDIA TORTOQ UMNO memainkan melebihi kuah... sekurang2nye PR punye pemimpin boleh ditegur oleh rakan sendiri... bagaimana dengan NAJIB? siapa brani tegur selain MADEATH?
No issue yg berbalah tapi media UMNO yg punca... sperti isu PERAK... mane ada penderhakaan tapi ape media UMNO buat? fikirkan... jgn termakan hasutan UMNO yg menghendaki perpecahan kaum...

Prof. Era Pasca said...

sila lah melawat kesah di sebalik kekecohan sidang DUN MELAKA yang diwar-warkan media TORTOQ UMNO...
link:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/lucah-mr-lee-dan-betty.html

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA