" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

24 April 2009

Rais Jamu Bloggers Di Restoran Mewah

Dalam usaha merapatkan hubungan dengan bloggers tanahair, kira2 50 blogger dibelanja makan malam oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Rais Yatim di Restoran Seri Melayu, sebuah restoran mewah di Kuala Lumpur. Makan malam itu dianjurkan sebagai tanda sokongan kerajaan kepada budaya media baru yang menyumbang kepada pembangunan negara.

Menurut kenyataan rasmi Kementerian itu, Rais mahu menggunakan peluang itu untuk 'beramah-mesra dengan para blogger'. Walaupun majlis ini diketahui umum namun media dihalang dari membuat liputan keatas majlis itu. Ini menimbulkan spekulasi majlis khas tersebut hanya diadakan bagi blogger2 terpilih atau yang pro-UMNO/BN.

Antara bloggers yang hadir adalah Abdul Kadir Jasin, Ahiruddin ‘Rockybru’ Atan, Ruhanie Ahmad, Ibrahim Yahya, yang juga Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia, Nuraina Samad dan Syed Akbar Ali. Apa yang menarik, blogger yang membuat kritikan terhadap kerajaan tidak kelihatan.

Sepanjang makan malam itu, Rais dilaporkan berkata: "kawan2 saya memberitahu tidak kurang dari 5,000 blogger yang serius menyuarakan pendapat mereka dalam pelbagai isu. Sebahagian dari mereka berhenti menulis untuk media arus perdana untuk menumpu blogging sepenuh masa. Di kalangan blogger ini adalah anak2 kita sendiri, mahasiswa dan pengajar, yang membentuk kelompok kritikal dalam masyarakat kita".

Beliau memohon blogger2 yang hadir untuk memuji kerajaan bila pujian itu wajar diberikan, terutamanya apabila kerajaan melaksanakan dasar2 yang bagus. Beliau turut berkata kesahihan undang2 memantau dan mengawal media dan perhubungan di negara ini seperti Akta Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi Malaysia 1998 tidak perlu dipertikaikan lagi. Undang2 ini tidak akan digunakan selagi blogger menjaga etika penulisan mereka.

"Terdapatnya aturan dan taktik tertentu untuk blogging yang sebenarnya sebahagian dari budaya kita sebagai Melayu dan Muslim. Antaranya adalah melaporkan apa yang betul dan adil, dan bukan memfitnah. Penting untuk blogger2 ternama menjaga kredibiliti, kerana kritikan mereka mudah diterima oleh orang-ramai," tambah Rais.

(TVA)

Sambil2 belanja pun, mesti ada agenda yang tersembunyi sehinggakan media pun dilarang membuat liputan semasa majlis tersebut. Seronokkan jadi blogger yang tak mengkritik kerajaan, dapat makan ditempat yang mewah2. Betul juga Pak Rais ni, kan beliau menteri yang telah dilantik oleh PM baru. Mustahil untuk menjemput para bloggers yang menghentam kerajaan boss baru beliau.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA