" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

27 April 2009

Adakah Rakyat Tertarik Dengan Reform Najib?

Najib tanpa membuang masa telah mengotakan janjinya untuk membuat 'reform'. Dalam parti mahupun yang melibatkan rakyat. Reform yang UMNO telah pertontonkan buat masa ini kelihatan kurang jelas dengan maksud sebenar reform tersebut.

Kita mulakan dengan reform parti yang telah dilaksanakan oleh Najib. Lihatlah individu2 yang telah menjadi pilihan beliau seperti Rafidah Aziz, Ali Rustam, Shahidan Kassim serta beberapa nama lain. Inilah konon2nya antara pemimpin2 yang boleh merialisasikan perubahan.

Ramai yang berpendapat ini sebagai perubahan muka yang tidak akan menunjukkan 'usaha drastik' pembaharuan dalam UMNO. Ali Rustam yang paling terbaru disahkan terlibat dengan rasuah turut menjadi pilihan. Apakah mereka sudah ketandusan pemimpin yang 'bersih'? Majoriti rakyat juga berpendapat bahawa langkah ini tidak akan memberi sebarang impak kepada persepsi rakyat terhadap UMNO.

Reform yang melibatkan rakyat pula adalah mengenai 'Satu Malaysia'. Kenapa bila PR melaungkan tentang 'ketuanan rakyat', mereka kecoh mengatakan ianya merupakan satu pengkhianatan terhadap bangsa Melayu serta raja2 Melayu? Apakah rakyat tidak dapat menilai siapa yang tiru siapa mengenai slogan ini? Kemana hilangnya ketegasan serta kelantangan mereka sebelum ini?

Yang terbaru adalah mengenai pemansuhan 30% partisipasi bumiputera yang telah di hapuskan oleh Najib walaupun ianya bukan secara menyeluruh. Maka dengan ini, berakhirlah DEB kerana jika kita amati dalam DEB telah menetapkan dasar ekuiti 30% bumiputra tersebut.

Syabas Najib kerana berjaya menghapuskan DEB yang diperkenalkan oleh bapa beliau iaitu Razak. Kalau dulu UMNO dan pencacai UMNO menentang KM Pulau Pinang yang ingin menghapuskan DEB disana sehingga ada yang membuat laporan polis tetapi kenapa pencacai2 ini tidak buat benda yang sama sekarang?

Adakah ini akan menguntungkan UMNO dari pandangnan ahli2 UMNO? Sebelum ini Pengekalan Hak Keistimewaan Melayu merupakan asas sokongan Melayu terhadap UMNO. Mereka ingat dengan 'mencetak rompak' dari perjuangan PR, mereka dapat mengembalikan kepercayaan kaum2 lain dinegara ini, melayu dalam UMNO macam mana?

Apakah dengan langkah Najib ini akan lahirnya golongan 'penentang baru' dalam UMNO? Najib sanggup bekorban demi untuk menarik majoriti rakyat yang telah betul2 kecewa kepada UMNO/BN.

Rakyat lebih selesa dengan 'perjuangan asli' yang telah dibawa oleh PR yang kebanyakan ideanya adalah datang dari Ketua Umum PR iaitu DSAI. Mereka tidak akan memandang kepada reform yang dilihat lebih kepada 'mencetak rompak' daripada PR....

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA