" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

14 April 2009

Pak Lah Masih Ada Kuasa?

Walaupun Pak Lah sudah pencen jadi PM, namun beliau masih kekal sebagai Ahli Parlimen Kepala Batas dan di Dewan Rakyat pun masih ramai wakil rakyat yang pro beliau.

Ini kerana kerajaan yang diwarisi Najib adalah kerajaan Pak Lah yang mendapat mandat rakyat pada PRU 12 lalu. Jadi, kebanyakan ahli parlimen adalah mereka yang dipilih dan disahkan oleh Pak Lah sendiri, bukannya Najib.

Dalam kabinet Najib boleh memasukkan kroni dan teman setianya termasuk yang kalah dilantik sebagai Senator tetapi lain pula di Parlimen. Tetapi, dalam Parlimen Pak Lah masih mempunyai blok pengikut yang besar.

Di Parlimen Pak Lah boleh dianggap sebagai ketua fraksi yang berpengaruh malah sokongannya akan menumbangkan atau mengukuhkan kerajaan. Analisis rambang profil ahli parlimen Umno yang kini berjumlah 55 orang daripada keseluruhan 140 kerusi milik BN menunjukkan sekurang-kurang 34 adalah pro Pak Lah.

Antara dari mereka terdiri daripada 3 Ahli Parlimen di Perlis, 1 di Melaka, 7 di Perak, 3 di Negeri Sembilan, 1 di Wilayah Persekutuan, 2 di Selangor, 6 masing-masing di Johor dan Pahang, 3 di Terengganu. Ini tidak termasuk Tengku Razaleigh Hamzah di Kelantan dan kerusi beliau sendiri di Kepala batas, Pulau Pinang.

Sekiranya Pak Lah menggerakkan hulubalang2nya di Parlimen, beliau mampu mendapat lagi wakil rakyat untuk bersama beliau. Ini menjadikan jumlah Ahli Parlimen yang bakal menyertai dan menyatakan sokongan padu kepada Pak Lah berjumlah 44 kesemuanya, 45 kalau termasuk beliau sendiri.

Sebelum ini Tengku Razaleigh telah beberapa kali melontarkan ide berhubung penubuhan kerajaan perpaduan di antara BN dan PR. Dengan trend penolakan terhadap kepimpinan Najib sebagai 'PM Baru', lambat laun cadangan ini akan menjadi realiti.

Tidak mustahil Pak Lah dengan 44 wakil rakyat UMNO akan bersama-sama PR untuk menubuhkan sebuah kerajaan perpaduan sekali gus menguburkan kerajaan Najib yang tidak sampai setahun jagung.

Mungkin juga blok Pak Lah akan menggerakkan usul undi tidak percaya terhadap Najib dengan sokongan PR. Ini semua adalah tidak mustahil dalam dunia politik masa kini.

Sekiranya Najib bersama-sama Dr Mahathir terus menganiaya menantu kesayangannya itu, Pak Lah tidak akan berpeluk tubuh sahaja dan lambat laun akan bertindak menentang penindasan Najib.

Setakat ini semboyan perang belum dibunyikan tetapi sampai satu ketika, tidak lama lagi, Pak Lah akan terpaksa mengumpul bala tenteranya melawan Najib sekiranya Khairy ditekan sebegitu hebat.

Kemungkinan Najib memanipulasi Lembaga Disiplin Umno untuk mengambil tindakan ke atas Khairy berhubung politik wang tidak boleh ditolak kerana sudah ada desas-desus ke arah itu. Pak Lah tidak akan terus berkecuali jika Khairy 'dikambing hitamkan' oleh Presiden Baru UMNO itu.

Najib juga dijangka akan mencantas orang2 Pak Lah yang menerajui Badan Perhubungan UMNO Negeri tidak lama lagi dengan menggantikan orang2 kepercayaannya. Ini proses biasa bila berlaku peralihan kuasa. Walau apa pun, Parlimen akan bersidang semula pada Jun depan dan hanya percaturan kompleks politik akan menentukan jatuh tumbangnya kerajaan Najib.




No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA