" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

19 April 2009

Apakah Punca Sebenar BN Mungkin Tidak Bertanding?

Baru2 ini Najib telah berkata bahawa PRK yang bakal diadakan di DUN Penanti Parlimen Permatang Pauh adalah sebagai satu tindakan politik dan hanya membuang masa dan duit rakyat. Sedangkan Mohammad Fairus Khairuddin terpaksa melepaskan jawatan itu berpunca daripada pertuduhan skandal rasuah yang kini dalam siasatan SPRM.

Oleh itu, Najib telah mengeluarkan kenyataan bahawa BN berkemungkinan tidak akan bertanding di DUN berkenaan. MCA bangkit menyokong, Samy Vellu pula menentang. Ketua Umum PR, DSAI telah menyarankan agar mereka memberi kemenangan tanpa bertanding untuk PR ekoran daripada kenyataan yang telah dikeluarkan itu.

Mereka ini sebenarnya melihat dari sudut mana? Tidakkah mereka nampak, dengan langkah yang telah diambil oleh pemimpin2 PR dan juga ADUN yang terlibat begitu bertanggungjawab diatas amanah yang telah disandarkan oleh rakyat kepada mereka. Itu sebenarnya kalau dilihat dari pandangan rakyat yang mahukan perubahan dalam sesebuah kerajaan yang telus dalam memikul tanggungjawab untuk membenteras rasuah.

Cuba kita bayangkan sekiranya mereka merasakan kemenangan akan memihak kepada mereka, adalah mustahil mereka akan menolak peluang yang ada ini dengan alasan yang serupa. Dengan kemenangan yang akan memihak kepada mereka, ini merupakan kemenangan moral Najib dan BN, lantas peluang ini tidak sepatutnya di lepaskan begitu sahaja.

Sekiranya mereka akan mendapat kekalahan, ini akan memberi impak yang besar. Ini kerana rakyat akan beranggapan bahawa pentadbiran baru kerajaan BN masih lagi tidak dapat mengubah senario pengundian pada PRK kali ini. Impak ini mahu dielakkan, kerana dengan kekalahan mereka, maka makin teserlah lagi kebangkitan serta kekuatan PR dengan kemenangan yang berterusan (hanya tewas di Batang Ai) dalam PRK selepas PRU-12.

Mungkin mereka risau keraguan rakyat makin bertambah terhadap PM yang baru mendapat mandat dari peralihan kuasa yang berlaku baru2 ini. Adalah lebih baik pada pendapat Najib untuk mengelak dari bertanding dan kalah, kerana impak ini tidak selesa untuk beliau serta kerajaan BN.

Adakah mereka sudah dapat membayangkan keputusan tidak memihak kepada BN, dan tidak rela menghadapinya? Namun, ada juga khabar yang telah kedengaran samada benar atau tidak iaitu, kemungkinan PRK DUN Penanti tidak akan diadakan. Sama2lah kita tunggu apakah keputusan yang bakal diumumkan oleh SPR nanti.

1 comment:

Pro PR said...

Dijangkakan kemungkinan tiada PRK DUN penanti. Andaian, Rabu-SPR meeting namun keputusan akan diumumkan pada Jumaat. SPRM kata keputusan siasatan akan diumumkan pada Khamis. Najib pula kata tak mahu sertai PRK ini. SPRM buat keputusan si Fairus tak terlibat dengan pertuduhan itu. Maka, pada Jumaat, SPR umumkan surat peletakkan jawatan si Fairus tidak sah.... Dengan ini semua, apakah andaian yang lain akan berlaku seterusnya???

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA