" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

17 April 2009

Betulkah Melayu Sudah Percaya Kepada UMNO?

Dalam blog milik Bekas MB Selangor, Khir Toyo ada ungkapan yang mengatakan 'Bukit Gantang, Melayu pulang kepada UMNO'. Ia juga diselitkan dengan statistik yang mengatakan ada peningkatan undi Melayu terhadap UMNO. Sekiranya benar2 ada peningkatan, ianya cuma sedikit dan bukanlah satu situasi yang layak dimegahkan. Mungkin boleh bagi UMNO.

Dan yang menarik perhatian ialah peningkatan sokongan bukan Islam terhadap PAS yang idiologi perjuangannya adalah Islam. Peningkatan ini jauh lebih jika nak dibandingkan dengan sokongan Melayu terhadap UMNO. Situasi ini boleh disifatkan betapa bencinya yang Bukan Islam terhadap UMNO.

Adakah benar bahawa Melayu telah mula mempercayai UMNO serta sudah kembali menyokong mereka? Sekiranya benar ada peningkatan sokongan Melayu terhadap UMNO, itu hanyalah di Bukit Gantang sahaja.

Banyak juga perkara2 yang menyebabkan situasi ini boleh berlaku. Bagi saya, isu paling berjaya yang UMNO cetuskan semasa PRK di Bukit Gantang adalah isu bangsa lain (bukan beragama Islam) telah menghina Islam dengan individu (YB Nga Kor Ming-ADUN DAP) terbabit telah membaca ayat Al-Quran dalam satu ceramah.

Tuan Guru Nik Aziz telah menjelaskan isu ini iaitu, tidak menjadi satu kesalahan apatah lagi boleh menghina agama Islam. Sebenarnya dengan cara sebeginilah merupakan satu langkah percubaan seseorang yang bukan Islam untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat2 Al-Quran dengan tekun.

Beliau merasa kesal apabila masyarakat bukan Islam yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba2 dikatakan menghina Islam. Sepatutnya sudah lama Al-Quran ini dibaca dan digunakan dengan meluas oleh semua orang termasuk mereka yang bukan Islam.

Islam ini pada dasarnya diturunkan untuk membawa petunjuk. Ia sumber hidayah. Ia menjadi rahmat dan penawar. Nilai gunanya adalah untuk seluruh semesta alam. Ia bersifat “rahmatal lil ‘alamiin.” Ia berguna untuk seluruh umat manusia tanpa mengira perbezaan kaum,suku bangsa, warna kulit dan bahasa. Sepatutnya, al-Quran itu boleh digunakan dengan jujur dan ikhlas oleh penggunanya tanpa mengira sesiapa.

TGNA juga berkata, pemimpin2 Umno yang meninggalkan Al-Quran dan telah membunuh tulisan jawi itu, tiba2 apabila ada pemimpin Cina membaca Quran dalam pelat yang dipandang salah, pemimpin Umno sibuk mendesak DAP mengemukakan permohonan maaf secara terbuka.

Jadi, yang mana lebih besar dosanya, menolak Quran dan mengherdik hukum Islam dengan dosa cuba membaca al-Quran? Bagaimana pula sekiranya dalam satu masa terdekat, ada pihak yang dapat membuktikan, ada juga dikalangan pemimpin Melayu dari UMNO yang membaca Al-Quran dengan salah? Mahu atau wajarkah mereka dimalukan dengan dituntut membuat permohonan maaf secara terbuka?

Melayu yang berfikiran terbuka serta mahu melihat perubahan kearah kebaikan kepada semua, sudah muak melihat cara UMNO yang masih lena dibuai mimpi yang indah2 bagi mereka. Cara mereka berpolitik dan memerintah negara yang dilihat kurang memberikan perhatian kepada rakyat. Mereka lebih mementingkan kaum kerabat mereka semata-mata.

Cuba lihat apa yang berlaku di Terengganu baru2 ini yang sampai sekarang belum lagi selesai. Apa yang kita dapat dengar samada benar atau tidak, adalah berpunca dari ketidakpuasan hati 'team MB lama' terhadap yang sedang berkuasa membabitkan 'wang royalti'.


2 comments:

suprie08 said...

Itulah umno sampai kiamat pun takan berubah,tak jujur ,tak amanah,penting diri ,negara ni dia anggap umno yg punya,sebab tu ada papan tanda projek kerajaan barisan nasional, dia ingat projek tu duit mak bapa dia punya,itu duit rakyat yg bayar cukai,sebuah kerajaan hanya memegang amanah bukan untuk memperkaya induvidu dan suku sakat,rakyat sekarang berada didunia tanpa sempadan apa juga propaganda dimedia2 yg pro bn sudah tak laku lagi.

Anonymous said...

aku bukan ahli mana2 parti tapi dr umur 12 sampai 31 aku sokong pas orangnya mat sabu satu geng dgn bapak aku politik nie sikit2 bolehla tapi kalau sejarah aku fail la aku baru 2 kali mengundi aku pangkah pembangkang ikut bapak aku motif aku cuma aku tak salahkan khir toyo yg salah mat taik yg tu patut salah hampeh sebab kampung aku kat sungai besar selangor dr aku kecik sampaila aku nak kahwin jalan dr kuala selangor nak ke s.besar mcm sial ada khir toyo baru ok tp aku tak tahu la nape org tak suka pasal penyapu kot sebab org banjar ni sensitip ada lagi nak citer lain kali ajela

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA