" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

18 March 2009

Bezanya Doto' Norza Dengan Dato' Ali

Kes Dato' Norza telah dibawa ke Mahkamah atas 2 pertuduhan. Yang pertama, beliau didakwa secara rasuah telah memberikan suatu suapan untuk menjamin kemenangan beliau sebagai Ahli MT UMNO pada pemilihan Umno tak lama lagi.Di tempat, tarikh dan waktu yang sama, Norza didakwa secara rasuah memberikan suatu suapan atas tujuan yang sama.

Berbeza dengan kes Dato' Ali. Beliau dikenakan tindakan disiplin yang menyebabkan beliau digugurkan kelayakan untuk bertanding tetapi tidak digantung keahliannya. Beliau dilaporkan turut melakukan perbuatan yang boleh dikatakan sama dengan kes Dato' Norza iaitu membeli undi melalui agen beliau untuk tujuan yang sama. Namun menggugurkan hak bertanding tidak disertai dengan pergantungan sebagai ahli dan tidak pula di caj ke mahkamah.

Kenapa Dato' Ali tidak digantung keahliannya seterusnya menggugurkan beliau dari jawatan Ketua Menteri Melaka kerana kesalahan 'rasuah politik' atau 'politik wang' telah dilakukan oleh beliau? Adakah kerana siapa yang menangkap maka cara pelaksanaan hukuman kesalahan berbeza beza?

Persoalannya, apakah perbezaan antara 'politik wang' dan 'rasuah politik'? Nampaknya UMNO tidak dapat menyeragamkan makna 'politik wang' dan 'rasuah politik' yang ada. Kenapa ada perbezaan antara tangkapan SPRM dan penilaian Jawatankuasa Disiplin pada corak dan kes yang serupa?

Nampaknya 'Reformasi Acuan Najib' ini tidak kemana. UMNO masih keliru dalam isu 'rasuah politik' atau 'politik wang' yang pengkhususannya adalah sama iaitu 'membeli UMNO'. Jadi, apakah dengan Reformasi ini, UMNO akan pulih atau semakin rosak?

3 comments:

Anonymous said...

Jika kes RASUAH didalam UMNO, SPRM hendak pejam mata
so apakah guna SPRM ditubuhkan.. digembar gembur kan oleh PAKtidoLAH??
Jika sebelum nie jika ada kesalahan rasuah disiarkan didalam akhbar hatta khabar angin
sekali pon maka mcm ribut SPRM berkejar2 lebih2 lagi jika melibatkan pembangkang.
Tapi bila RASUAH melibatkan pemimpim2 UMNO JAHILIYAH.. SPRM dah mcm
KELDAI.. menjadi DUNGU dan BEBAL seolah2 tak reti nak buat kerja. Mereka hanya
duduk mengangkang didalam OPIS menunggu sebarang aduan. Jika ada sebarang aduan pon
maka segala maklumat atau dokumen aduan itu ntah kemana tak tahu dimana mereka simpan
samada didalam fail, rak fail or didalam tong sampah.

SPRM skrg tak ubah menjadi seperti lembu bagi UMNO JAHILIYAH dan umpama
keldai bagi PR.. Kredibiliti SPRM takkan dapat dibaiki or diperelokkan selagi SPRM
mengikut telunjuk atau anjing suruhan or lembu peliharaan UMNO JAHILIYAH...

- Manusia lebih mulia dari anjing, keldai dan lembu.

ziee lipan said...

kes Norza terus laporan dibuat kepada pihak SPRM tetapi kes Ali Rustam nie dibuat kepada lembaga displin umno..so sebab tu laa SPRM tunggu laporan daripada lembaga displin umno

inspectorgadget_01 said...

Uhuk uhuk uhuk ... ketawa3x ..... Penyokong umno tak kecewa ker bila tahu KETUA MENTERI mereka KAKI RASUAH... ( uupppss bukan kaki lipan ) Ali rustam perasuah terhebat... cemerlang, gemilang terbilang sudah rasuah nya...
Takkan nak duduk lagi kerusi KETUA MENTERI melaka .. cukup lah sorang KETUA MENTERI MELAKA perogol budak bawah umur....
Ni timbul sorang lagi... Ali ketam... ( KETAM ) perasuah nak ajar anak buah umno lain jangan rasuah?
Kah Kah Kah...... Geli ketiak Farhan...
Woi pencacai UMNO suruh Ali Rustam ni letak jawatan... buat malu rakyat melaka dan malaysia jer.... dah tau ketua menteri LAHABAU lagi mahu jadi ketua keer? abih semua adun dirasuah supaya sokong dia jd KM lagi...

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA