" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

18 March 2009

Agong Dirayu Tidak Perkenankan Najib Sebagai PM

Datuk Zaid Ibrahim telah membuat satu permohonan kepada Yang Dpertuan Agong untuk tidak memperkenankan perlantikan Najib sebagai PM, tetapi sebaliknya melantik orang lain dari Umno 'bagi menyelamatkan dari tebing kehancuran.'

"Seseorang PM mestilah seseorang yang menerima keyakinan dari 'majoriti rakyat'. Untuk tujuan tersebut tidak sepatutnya ada di dalam minda kebanyakan rakyat bahawa, samada ia benar atau tidak, mengaitkan beliau dengan perkara2 yang mempunyai 'unsur jenayah, salahlaku, atau salahguna kuasa," katanya di dalam satu ucapannya hari ini.

Kenyataan Zaid ini tentunya akan memberikan tekanan ke atas Najib yang sedang mempersiapkan diri untuk mengambil alih kuasa sebagai Presiden UMNO minggu depan dari P/Lah dan sebagai PM minggu berikutnya.

Di dalam ucapannya, Zaid juga merujuk apa yang dikatakan pelbagai masalah yang belum pernah dibawa oleh mana2 pemimpin negara sebelum memegang jawatannya. Dia telah dikaitkan dengan 'pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu' sekalipun beliau telah menafikan dan tidak ada bukti untuk mengikatnya terhadap pembunuhan tersebut. Populariti Najib cuma 41 peratus, mengikut satu kajian bebas oleh Merdeka Centre.

Zaid berkata, "saya tidak bermaksud untuk melakukan sebarang tuduhan, namun saya merasakan yang Najib bukan merupakan seseorang yang boleh diterima oleh rakyat. Rakyat begitu ragu, ditambah pula dengan pelbagai tuduhan yang tidak berjawab. Ia bukan satu perkara yang remeh di dalam fikiran rakyat apabila cabaran terbuka telah dilakukan oleh seorang Ahli Parlimen terhadapnya baru2 ini, Timbalan PM tersebut memilih untuk berdiam diri."

Zaid juga menyatakann RM400 juta komisyen yang dibayar oleh Kementerian Pertahanan sewaktu Najib menjadi menteirnya untuk pembelian kapalselam, dan menyatakan Abdul Razak Baginda, seorang rakan karib Najib merupakan ajen di dalam urusniaga itu.

Pembunuhan Altantuya juga disebut oleh Zaid, yang menyatakan bahawa terdapat banyak persoalan yang tak berjawab yang mana masyarakat awam perlu mendapat tahu mengenainya.

Beliau juga menyifatkan 'rampasan kuasa di Perak' sebagai malapetaka yang bukan kecil. Orang awam sekarang menuduh beliau menggunakan taktik2 licik dan kotor untuk memperolehi kuasa.

Dengan kesemuanya ini dan banyak lagi yang lain, bagaimana kita dapat mengelak dari perasaan gelisah? Bagaimana kita nak tidur dengan tenteram di malam hari?

Sekalipun Perlembagaan menetapkan Agong dikehendaki melantik seseorang yang menerima keyakinan dari Ahli2 Parlimen, namun ia adalah hal yang tertaluk kepada penilaian baginda. Tidak ada kewajipan perlembagaan untuk Agong melantik Presiden Umno sebagai PM. Masih ramai yang berkelayakan dari Umno yang boleh dilantik sebagai PM .

(malaysiainsider)

1 comment:

Baginda Reformasi said...

patutnye kalau jumpe agong tu pukul abis je... bukan takat takleh jadi PM tapi letak semua jawatan, pecat, halau negeri skali... buang gelaran.. sume2 la... last skali mohon bubar PARLIMEN...

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA