" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

27 January 2009

Sejarah Bangsa Melayu-malaysiakini

Sejarah Bangsa Melayu ditanah air kita terikat kuat dengan sistem feudal atau feudalisme.Menurut Kamus Dewan feudal bermaksud: "Sistem kemasyarakatan yang dikuasai oleh kaum bangsawan." Sistem feudal pula merujuk kepada sistem di mana manusia diberi atau mengusahakan tanah pembesar atau bangsawan dan mereka diberi perlindungan dan sebagai balasan mereka dikehendaki bekerja dan berjuang mempertahankan pembesar tersebut, dan yang mempunyai kuasa hanya segelintir, iaitu pembesar atau bangsawan sahaja.

Menurut Syed Husin Ali: "Sistem kedua Feudal Melayu, dengan pemimpin tradisional dan raja2, mencapai puncak selepas penubuhan Kesultanan Melayu Melaka." Sistem tersebut berkekalan di bawah penjajah. Selepas kemerdekaan pula, ciri2nya masih dipertahankan walaupun bentuknya telah diubahsuai atau dimodenkan. Kalau diambil Melaka iaitu sekitar 1400M, sebagai asas pengiraan sistem feudal yang mantap, maka sehingga Inggeris memperkenalkan sistem barat di Tanah Melayu pada tahun 1874 (Perjanjian Pangkor) tempohnya ialah 474 tahun. Sebenarnya bagi masyarakat Melayu sistem tersebut hampir tidak berubah di bawah penjajahan Inggeris, maka tempohnya menjadi lebih panjang lagi (557 tahun atau setengah alaf).

Walaupun agama Islam telah diterima dan berjaya mengubah cara hidup orang Melayu, namun masih ada lagi kepercayaan, amalan, nilai dan sistem hidup pra-Islam (zaman animisme dan Hindu-Budhisme) yang berterusan. Islam yang dianuti oleh orang Melayu pada hakikatnya tidak berupaya menghapuskan sebahagian daripada amalan bidaah dan khurafat, warisan kepercayaan animisme dan Hindu-Budhisme yang bertentangan dengan agama Islam. Sesetengah daripada amalan itu terus dihidupkan kerana ia dianggap sebagai warisan budaya Melayu.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA