Islam meberi ruang yang luas untuk Rakyat memilih pemimpin mereka.Pemimpin pula,perlulah bertanggungjawab untuk memberi perkhidmatan yang terbaik.Rakyat wajib mentaati pemerintah yang menegakkan makruf dan menentang yang mungkar.
Sebaliknya Rakyat tidak wajib mentaati pemerintah mereka apabila pemimpin kerajaan itu melakukan perkara maksiat.Rakyat berhak menasihati pemimpin mereka jika pemimpin mereka itu melakukan penyelewengan.Jika pemimpin itu tak boleh mendengar dan menerima nasihat,mereka boleh dipecat.
Pemerintahan didalam konteks Agama Islam bukannya bererti pemerintahan agama(hukumah diniyyah) seperti yang telah berlaku pada era pertengahan didunia Barat.Pemerintahan didalam konteks Islam hendaklah dibentuk melalui amalan Syura.Pemimpin hendaklah diba'ah dan wajib menegakkan keadilan bersandarkan undang2 Illahi.
Pokoknya,dalam sistem pemerintahan Islam,despotisme adalah dilarang sekeras-kerasnya.Parlimen yang menggunakan sistem pilihanraya,kebebasan institusi badan Kehakiman,kebebasan akhbar,kebebasan berbicara dimimbar,kewujudan parti2 pembakang adalah menepati roh Islam yang terdapat didalam apa yang dinamakan 'maqasid kulli'(tujuan2 yg komprehensif) sekali pun tidak wujud nas yang khusus membicarakan hal2 tersebut.
(Yusuf al-Qaradawi)
Sebaliknya Rakyat tidak wajib mentaati pemerintah mereka apabila pemimpin kerajaan itu melakukan perkara maksiat.Rakyat berhak menasihati pemimpin mereka jika pemimpin mereka itu melakukan penyelewengan.Jika pemimpin itu tak boleh mendengar dan menerima nasihat,mereka boleh dipecat.
Pemerintahan didalam konteks Agama Islam bukannya bererti pemerintahan agama(hukumah diniyyah) seperti yang telah berlaku pada era pertengahan didunia Barat.Pemerintahan didalam konteks Islam hendaklah dibentuk melalui amalan Syura.Pemimpin hendaklah diba'ah dan wajib menegakkan keadilan bersandarkan undang2 Illahi.
Pokoknya,dalam sistem pemerintahan Islam,despotisme adalah dilarang sekeras-kerasnya.Parlimen yang menggunakan sistem pilihanraya,kebebasan institusi badan Kehakiman,kebebasan akhbar,kebebasan berbicara dimimbar,kewujudan parti2 pembakang adalah menepati roh Islam yang terdapat didalam apa yang dinamakan 'maqasid kulli'(tujuan2 yg komprehensif) sekali pun tidak wujud nas yang khusus membicarakan hal2 tersebut.
(Yusuf al-Qaradawi)
Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!
No comments:
Post a Comment