" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

28 August 2009

TBH: Coretan Inkues Pada 28/8

Inkues hari ini menyaksikan peguam yang mewakili keluarga TBH, Gobind Singh Deo akan mendedahkan laporan polis yang telah dibuat oleh saksi yang didera oleh pegawai SPRM Selangor semasa sesi soal-siasat dijalankan bersama-sama dengan bukti gambar kecederaan yang dialami mangsa.

Gobind mendakwa antara pegawai SPRM yang terlibat melakukan penderaan fizikal itu ialah saksi ke-19, Penolong Penguasa SPRM Selangor Mohd Ashraf Mohd Yunus, yang memberi keterangan dalam prosiding hari ini.

Gobind juga bercadang untuk mengemukakan beberapa soalan kepada Mohd Ashraf berhubung laporan polis itu yang mengaitkannya dengan dakwaan melakukan penderaan terhadap saksi tersebut.

Laporan polis itu menerangkan secara terperinci bagaimana saksi berkenaan didera oleh pegawai SPRM di Tingkat 14, pejabat SPRM Selangor yang diantaranya ialah:

pegawai bergilir-gilir menampar saksi.

menutup mata saksi dan menyuruhnya berbogel

membalut batang besi dengan surat khabar dan menggunakannya untuk memukul perut, punggung, tangan dan kaki saksi.

menendang di bahagian perut serta merotan untuk membelasah kemaluan dan tapak kaki sehingga saksi hampir pengsan.

Gobind mengatakan bahawa ini bukan satu-satunya laporan polis yang ada, malah banyak lagi yang akan dikemukakan kepada mahkamah.

Namun, Mohd Ashraf menafikan semua dakwaan tersebut. Ashraf mengatakan bahawa beliau dan pegawai atasannya, Arman Alies menyoal-siasat TBH dari jam 10.40 petang pada 15 Julai hingga 12.40 pagi keesokan harinya dibawah arahan Ketua Unit Siasatan, Hairul Ilham Hamzah.

Beliau hanya memerhati dan membantu dokumentasi siasatan manakala soal-jawab dilakukan oleh Arman dan beliau mengesahkan bahawa beliau ternampak TBH masih hidup diunit siasatan sekitar jam 4.45 pagi.

Beliau berkata, walaupun TBH gagal memberikan penjelasan berhubung 4 invois yang dicetak dari komputer ribanya, mendiang masih memberikan kerjasama sepanjang tempoh temu bual itu. Beliau menegaskan bahawa beliau tidak pernah menggunakan sebarang unsur kekerasan ke atas mendiang.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA