" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

25 August 2009

TBH: Coretan Inkues Pada 25/8

Prosiding inkues hari ini bermula dengan memanggil semula saksi ke-16, pegawai penyiasat SPRM, Mohd Anuar Ismail. Keadaan Mahkamah menjadi hangat apabila peguam yang mewakili keluarga TBH, Gobind Singh Deo mengasak saksi dengan pelbagai soalan.

Mohd Anuar memberitahu mahkamah bahawa beliau telah mendapat arahan daripada pihak atasan iaitu Timbalan Pengarah SPRM Hishamuddin Hashim dan Ketua Unit Penyiasatan Hairul Idham Hamzah bagi menyiasat berhubung kes salah guna kuasa peruntukan DUN, Kerajaan Negeri selangor.

Mohd Anuar mengakui, soal siasat yang dilakukan terhadap mendiang bukanlah sesuatu yang biasa dilakukan dalam tempoh yang agak panjang.

Mohd Anuar mengakui bahawa beliau tidak mengambil tahu tentang peguam mendiang iaitu M. Monaharan akan hadir ke pejabat SPRM. Gobind memberitahu bahawa M. Manoharan terpaksa menunggu hampir sejam di sana.

Bagaimanapun, peguam pemerhati SPRM, Datuk Abdul Razak Musa membantah soalan yang diaju Gobind dan mengatakan inkues seperti mahkamah kangaru. Koroner pun meminta agar Gobind tidak terlalu kasar menyoal saksi.

Mohd Anuar mengakui beliau telah mengabaikan TBH semasa beliau menjenguk proses soal siasat terhadap mendiang. Namun, Mohd Anuar tidak bersetuju dengan cadangan Gobind bahawa mendiang telah dikerumuni oleh 10 orang pegawai semasa soal siasat. Sebaliknya beliau menjelaskan hanya 2 orang.

Mohd Anuar mengakui bahawa beliau menggunakan nama samaran 'Mai' dengan alasan bagi memudahkan panggilan. Kemudian Gobind menekan saksi dengan menyatakan bahawa penggunaan nama 'Mai' adalah bagi mengelakkan saksi tidak tahu nama sebenar pegawai-pegawai yang menyoal siasat.

Mohd Anuar menyatakan bahawa beliau tidak membuat laporan polis selepas melihat mayat TBH pada 16 Julai kerana beliau mendapat arahan daripada Timbalan Pengarah SPRM, Hishamuddin Hashim supaya laporan polis dibuat pada esok hari.

Mahkamah ditangguhkan hingga esok.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA