" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

17 August 2009

TBH: Coretan Inkues Pada 17/8

Dr Khairul Aznam Ibrahim pakar Pathologi dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang yang menimbulkan 'teori bunuh diri' telah mengaku hari ini di dalam mahkamah di hadapan koroner bahawa beliau tidak menemui sebarang fakta untuk menyokong teorinya itu.

Dr Khairul memberitahu mahkamah bahawa beliau tahu pemuda yang berumur 30an itu telah mendaftar untuk melansungkan perkahwinan pada hari dia ditemui mati di tingkat 5 Plaza Masalam, sembilan tingkat di bawah pejabat SPRM.

Beliau juga memberitahu mahkamah yang beliau telah menemuduga abang, adik perempuan dan TBH pada hari yang sama. Namun beliau tidak memperolehi latarbelakang psikologi untuk menyatakan si mati mempunyai kecenderungan membunuh diri atau penyalahgunaan apa-apa bahan. Khairul menyatakan fakta-fakta menunjukkan TBH tidak mempunyai kecenderungan membunuh diri.

Mahkamah kecoh dengan pertelagahan antara barisan peguam yang mewakili keluarga mendiang TBH dan peguam dari pejabat Peguam Negara apabila peguam keluarga mangsa, Gobind Singh Deo mendapati bahawa pakar patologi yang membedah-siasat tubuh mangsa, Dr Khairul Azman Ibrahim, hanya menyiasat keluarga mangsa tetapi tidak melalukan sebarang siasatan terhadap mana-mana pegawai SPRM.

Gobind mengasak Dr Khairul mengapa dia dengan sengaja tidak menyoal siasat mana-mana pegawai SPRM untk mengetahui kejadian yang menimpa si mati. Dr Khairul beralasan bahawa beliau tidak perlu berbuat demikian kerana itu tugas polis. Asakan tidak dapat diteruskan selepas dihalang oleh peguam mewakili Pejabat Peguam Negara.

Semasa disoal-siasat Khairul berkata, ahli keluarga mengsa dan tunang mendiang tidak mengemukakan sebarang jawapan yang menyokong teorinya sebelum ini. Khairul sebelum ini berangapan bahawa mangsa telah membunuh diri.

"Tidak ada masalah psikologi, tidak ada masalah perubatan, tidak minum dan tidak berhutang. Malah si mati juga disifatkan keluarga sebagai seorang yang bersikap terbuka dan mudah berbincang," katanya.

Inkues kemudian menjurus kepada adakah si mati mengalami tekanan psikologi ketika soal siasat dan adakah terdapat kemungkinan kesan kecederaan yang dialami bukan disebabkan hentakan ketika jatuh tetapi kerana dipukul menggunakan objek seperti paip PVC, cota atau pembaris besar.

Dr Khairul juga menyatakan kesan patah pada tulang rusuk kanan si mati juga menunjukkan kesan patah yang sama. Katanya juga, kesan patah pada paha dan kecederaan pada punggung si mati juga adalah disebabkan oleh akibat kesan jatuh.

Namun, Gobind bertanya pendapatnya sama ada kesan patah tersebut boleh disebabkan akibat dipukul dengan objek keras, Dr Khairul tidak menolak kemungkinan itu, namun beliau menegaskan bahawa hasil pemeriksaannya mendapati kesan kecederaan lutut tersebut adalah akibat terjatuh.

Dia juga menerangkan keretakan pada tengkorak si mati adalah disebabkan impak daripada kesan terhentak ketika jatuh dari tempat yang tingi.

Dr Khairul juga menyatakan bahawa kesan retakan pada tengkorak si mati boleh disebabkan akibat dipukul dengan alat tumpul ataupun benda leper. Namun dia tetap menegaskan bahawa dalam pemeriksaannya dalam kes ini, dia percaya keretakan tersebut adalah akibat dari kesan jatuh dari tempat tinggi.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA