" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

16 July 2009

Tamparan Buat PR Terutamanya PAS

Walaupun PAS berjaya mempertahankan kerusi DUN Manek Urai, satu tamparan hebat kepada parti tersebut dan juga PR ekoran majoriti tipis yang di perolehi iaitu hanya 65 undi sahaja. Calon PAS mendapat 5, 348 undi manakala calon BN mendapat 5,283 undi.

Kita perlu menganggap ini satu 'kemenagan dalam kekalahan'. Pada PRU-12, PAS menang di semua pusat pengundian, kecuali di Manjor. Namun, keputusan kali ini, BN memang di 5 daripada 9 pusat pengundian, iaitu:
- Temalir
- Laloh
- Manek Urai Baru
- Manek Urai Lama
- Manjor

PAS pula menang di:
- Lata Rek
- Peria
- Chuchuh Puteri
- Sungai Sok.

Pada PRK kali ini, pengundi muda telah bertindak menyokong calon dari BN. Kalau alasan politik kotor yang di mainkan oleh BN peyebabnya, bagi saya ianya adalah kurang tepat. Ini kerana dari dulu lagi beitulah cara BN. Kenapa semasa PRU-12 pengundi muda boleh menyokong calon dari PR, sedangkan mereka tidak mendapat sebarang habuan?

Kenapa semasa ceramah pada malam 12/7 baru2 ini, Presiden dan Timbalan Presiden PAS tidak ikut sama berada di sana bersama - sama dengan TGNA, DSAI dan Lim Kit Siang bagi memantapkan lagi ceramah berkenaan? Ini menunjukkan bahawa wujudnya 2 team dalam PAS ekoran daripada 'projek kerajaan perpaduan' yang telah dicetuskan oleh UMNO. Senjata UMNO yang 'di reka khas' bagi merosakkan PR ini telah terbukti berjaya di PRK Manek Urai....

Pengalaman saya semasa mengikuti wanita PKR, Sri Kandi dan Unit Ehsan Kelantan berkempen di Kg Kuala Hidung, ada antara penduduk disana meluahkan rasa tidak puas hati mereka terhadap ADUN sebelum ini. Mereka di sisihkan dek kerana disana majoritinya adalah penyokong UMNO. Apabila UMNO menyedari situasi ini, mereka telah mengambil kesempatan mendekati penduduk berkenaan dengan menabur apa2 yang patut.

Semasa saya berhenti berbual di sebuah rumah yang kebetulan penghuninya adalah penyokong PAS sejati memberitahu, sekarang hanya tinggal 2 buah rumah sahaja yang menyokong PAS termasuklah rumah mereka. Ini kerana penduduk yang menyokong PAS sebelum ini telah berpaling tadah menyokong UMNO.

Mungkin bagi mereka (golongan muda), beginilah caranya mahu menunjukkan tanda protes mereka terhadap PR terutamanya PAS. Jadi, ini tidak semestinya menandakan bahawa mereka akan terus menyokong BN selamanya. Biarlah BN berkhayal kononnya parti mereka telah mendapat kepercayaan daripada rakyat. Yang penting, kita haruslah 'cerminkan diri' masing2, perbetulkanlah apa yang patut dengan kadar seberapa segera bagi menjamin kemenangan akan terus kekal memihak kepada PR.

1 comment:

zainal said...

Pada saya, PAS gagal melaksanakan agenda pembangunan. Inilah punca utama kemerosotan sokongan. Anak muda yang kembali untuk mengundi mendapati tidak terdapat pembangunan di Manek Urai yang dilaksanakan oleh PAS. Betul, agenda Islam perlu diutamakan, tetapi janganlah sampai mengabaikan kehendak-kehendak fizikal penduduk tempatan.
Bagaimanapun saya benar-benar berharap kemenangan tipis ini dianggap sebagai satu pembuka mata untuk PAS.

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA