" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

28 July 2009

Produk Masih Laku Tapi Salesman Tidak Bijak?

Apabila Datuk Seri Dr Zahid Hamidi berkata isu pembangunan bukan lagi isu yang “laku” saya teringat cerita salesman syarikat Triumph. Penjual baju dalam wanita atau bra yang terkenal di Eropah. Awal tahun 50an, syarikat itu menghantar salesman ke Afrika memperkenal produk baru bra keluaran Triumph.

Sebaik sahaja kapalnya sampai ke pelabuhan, salesman itu tergesa-gesa menghantar teleks ke ibu pejabat di London, “hantar saya balik, saya akan buang masa di sini kerana wanita Afrika tidak memakai bra”. begitulah bunyi teleks salesman itu.

beberapa bulan seorang pengurus baru mengambil alih marketting division syarikat Triumph. Syarikat sekali lagi menghantar seorang Salesman. Kali ini seorang yang lebih muda, lebih bersemangat dan baru berkerja. Sebaik sahaja sampai ke pelabuhan, salesman itu terus hantar teleks “Hantar 2 kontainer bra, saya akan memperkenalkan baju kutang kepada wanita Afrika”.

Satu situsasi yang sama tetapi salesman yang pertama melihatnya sebagai masalah. Manakala salesman kedua melihatnya sebagai satu peluang.

Menurut Datuk Seri Dr Zahid, isu pembangunan yang lumrahnya dijadikan isu semasa kempen pilihan raya tidak lagi mendapat sambutan. Istilah yang beliau gunakan “can no longer sell well”. Pengundi hari ini menurut Dr Zahid, bertanggapan bahawa menyediakan kemudahan dan pembangunan adalah tanggungjawab kerajaan, oleh itu mereka tidak seharusnya terhutang budi kepada kerajaan.

Oleh itu katanya, pendekatan terbaik ialah pemimpin UMNO mesti kerap bertemu dengan rakyat biasa, mendengar masalah mereka dan berusaha mencari jalan penyelesaian. Beliau berkata demikian dalam ucapannya merasmikan Mesyuarat Agung Perwakilan UMNO bahagian Sungai Besar.

“pemimpin boleh membantu mereka mendapatkan bantuan kerajaan untuk pertanian mereka atau perniagaan kecil mereka, serta membantu golongan yang miskin mendapatkan biasiswa untuk anak-anak mereka.”

Apa yang dikatakan Dr Zahid itu memang benar kerana hari ini rakyat semakin bijak terutama pengundi muda. Apabila mereka mendapat biasiswa, mereka akan kata itu adalah hak mereka sebagai rakyat yang layak dan sebagai rakyat yang membayar cukai. Wang biasiswa bukan wang UMNO atau BN.

Demikian halnya dengan perbelanjaan pembangunan yang merupakan perbelanjaan kerajaan yang memerintah. Malah ada yang kurang senang dengan signboard “Projek Barisan Nasional” disetiap projek-projek kerajaan yang sedang dilaksanakan. Golongan muda dan pengundi baru mengatakan ayat sesuai sepatutnya “projek kerajaan Malaysia”. Ini kerana perbelanjaan membuat projek bukan wang Barisan Nasional tetapi wang kerajaan Malaysia.

Memang benar. Jika kerajaan yang memerintah itu bukan parti UMNO dan BN, kerajaan juga akan melaksanakan tanggungjawab membangunkan negara dan rakyatnya. Hanya barangkali keutamaan pembangunan itu akan berbeza. Pada kebiasaannya, mengikut keperluan rakyat yang mendokong perjuangan parti yang memerintah.

Dalam hal ini kelihatan pemimpin UMNO kurang bijak menjual isu pembangunan itu. Ramai yang memberi gambaran seolah-olah jika UMNO dan BN tidak memerintah, maka pembangunan tidak akan dilaksanakan. Sepatutnya mereka menjelaskan jika parti memerintah itu tidak bertunjangkan kekuatan politik Melayu, pembangunan kerajaan mungkin tidak akan memberi keutamaan kepada bangsa melayu dan bumiputra.

Dasar Buku Merah dan pembukaan tanah-tanah baru melalu skim FELDA dan sebagainya adalah bukti kepimpinan UMNO memberi keutamaan kepada orang Melayu dan bumiputra.
Itu cerita dulu. Sekarang apakah dasar kerajaan yang membantu bangsa Melayu dan bumiputra? Di sinilah perlunya kebijakan si penjual atau salesman menjelaskan dasar-dasar dan falsafah UMNO yang diterapkan menjadi dasar kerajaan. Makanya pembangunan masih merupakan isu yang relevan, hanya penjelasan dari sudut yang senang dan mudah difahami rakyat.

Oleh itu saya mencadangkan pemimpin UMNO yang bertaraf Phd seperti Dr Zahid perlu lebih banyak mengadakan kursus kepada kepimpinan UMNO disemua peringkat. Pendekatan yang baru memang baik tetapi isu pembangunan masih advantaj kepada UMNO dan BN.. Fikir-fikirkanlah…

Oleh: MUSLI OLI
(sabahkini)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA