" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

28 July 2009

Tambang Teksi Di Kelantan Kekal

Para pengguna teksi di Kelantan mungkin boleh bernafas lega kerana tambang teksi di negeri itu akan kekal dengan harga lama buat masa ini walaupun kerajaan mengumumkan harga tambang teksi akan dinaikkan.

Pengerusi Persatuan Kebajikan Pemandu Kelantan (PKDK), Hussein Awang, berkata, kesemua pemandu teksi (kereta sewa) Kelantan bersepakat mengekalkan kadar lama walaupun kadar baru telah ditetapkan.

Tujuan PKDK mengambil langkah demikian ialah bagi menarik minat lebih ramai para pengguna menggunakan perkhidmatan teksi di negeri ini yang mana peratusnya adalah terlalu kecil dibandingkan dahulu.

“Sekurang-kurangnya mereka juga tidak merasai beban kesan daripada kenaikan harga tambang pengangkutan awam apabila ada alternatif lain baginya,” jelas Hussein.

Bagaimanapun, dalam pada itu beliau berkata, kesemua pemandu atau pemilik permit perkhidmatan pengangkutan teksi di negeri ini yang berjumlah kira-kira 2,140 orang merakam ucapan terima kasih kepada kementerian terbabit di atas pengumuman kadar baru tersebut.

Kenaikan sehingga 30 peratus kadar baru tambang pengangkutan awam meliputi bas ekspres, bas henti-henti, teksi atau kereta sewa diumumkan Menteri di Jabatan Perdana, Datuk Seri Mohammad Nazri Aziz, dua minggu lepas akan bermula pada Ogos 1 ini.

Kali terakhir kadar tambang pengangkutan awam dinaikkan ialah pada Mei 2005. Sebelum itu kenaikan juga berlaku pada tahun 2000.

Biarpun dari segi moralnya, langkah itu dilihat bertentangan dengan usaha kerajaan, namun berasaskan faktor ekonomi semasa berhadapan dengan kekangan kadar inflasi tindakan sebaliknya itu wajar dinilai dalam dimensi positif.

Sementara itu, tindak balas masyarakat dalam tinjauan The Malaysian Insider mempertikaikan kenaikan itu dan dianggap melampau. Ia tidak sesuai dengan masanya kerana ia membebankan golongan berpendapatan rendah yang sentiasa menggunakan perkhidmatan berkenaan.

Bahkan, turut menjadi kerisauan bagi mereka apabila akan terdapat pihak tertentu cuba mencuri kesempatan turut menaikkan harga barang seperti mana lazimnya berlaku sebelum ini.

(TheMalaysianInsider)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA