" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

29 July 2009

Beng Hock : Peguam Mohon Tunda Inkues

UPDATE: Peguam keluarga mendiang Teoh Beng Hock hari ini menggesa koroner dalam inkues kematian mendiang supaya menunda siasatan itu sehingga kabinet memutuskan sama ada untuk memberi kuasa tambahan kepada Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat punca kematian mendiang.

Gobind Singh Deo memberitahu mahkamah bahawa inkues itu tidak perlu dan tidak bermakna jika kabinet memutuskan untuk memperluaskan terma rujukan suruhanjaya itu bagi menjalankan siasatan yang lebih terperinci atas kematian Beng Hock.

dijumpai mati 15-16 Julai lalu di perkarangan ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Selangor di Shah Alam.

Setakat ini kabinet hanya mengarahkan suruhanjaya itu untuk menyiasat sama ada SPRM telah melanggar peruntukan hak asasi dengan menyoal Beng Hock lebih 10 jam sebelum beliau dijumpai mati.

Gobind turut meminta inkues itu, yang bermula hari ini, ditangguhkan sekurang-kurangnya sepuluh hari bagi membolehkan beliau meneliti laporan bedah siasat Beng Hock dan dokumen berkaitan.

Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Azmil Muntapha yang bertindak sebagai koroner inkues belum membuat keputusan bersabit permohonan Gobind.

Bagaimanapun wakil Peguam Negara Tan Hock Chuan berkata inkues berkenaan tidak seharusnya dilengahkan. Beliau bagaimanapun bersetuju jika sedikit penangguhan diberi bagi membolehkan peguam dan ahli keluarga Beng Hock meneliti laporan bedah siasatan dan dokumen berkaitan.

Hock Chuan begaimanapun enggan menyerahkan keterangan saksi kepada peguam keluarga mendiang, dengan mendakwa tidak ada prosedur undang-undang yang memerlukan beliau berbuat demikian.

Gobind memberitahu mahkamah bahawa mengikut Kanun Prosedur Jenayah, semua dokumen berkaitan harus diserahkan kepada peguam bela bagi membolehkan siasatan terperinci dilakukan untuk mengenal pasti punca kematian Beng Hock.

77 orang saksi, termasuk tunang Beng Hock - Soh Cher Wei yang mengandung dua bulan dan dijadualkan berkahwin dengan mendiang pada hari beliau dijumpai mati - diarah memberi keterangan di inkues berkenaan.

Peguam Karpal Singh,anaknya Gobind Singh dan Sankara Nair bertindak sebagai peguam pemerhati kepada keluarga Teoh pada inkues berkenaan.

Anggota keluarga Teoh tiba di perkarangan Mahkamah Tinggi Shah Alam kira-kira jam 8.20 pagi tadi.

Kira-kira 50 orang wartawan memenuhi dewan mahkamah seawal jam 7.30 pagi untuk mendaftarkan diri bagi membuat liputan.

Pengerusi Majlis Peguam Ragunath Kesavan berkata 12 peguam bertindak sebagai pemerhati badan itu bagi memastikan ketelusan perbicaraan.

Ditunda Rabu Depan

Inkues terhadap kematian Teoh Beng Hock yang bermula jam 9.20 pagi tadi di hadapan koroner Azmil Muntapha Abas di Mahkamah Majistret Shah Alam, telah ditangguhkan kepada 5 Ogos depan.

(TVA)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA