" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

26 July 2009

Ean Yong Dan Ronnie Liu Buat Laporan Polis

Exco Selangor Ean Yong Hian Wah dan Ronnie Liu Tian Kiew memfailkan laporan polis terhadap satu laman blog yang mendakwa mereka memaksa mendiang Teoh Beng Hock melakukan jenayah.

Bercakap kepada media di Ibu Pejabat Polis Shah Alam, Ean Yong yang juga majikan kepada mendiang meminta orang-ramai untuk tidak mempercayai blog itu kerana maklumat yang disediakan adalah salah dan boleh mengelirukan.

"Laman web yang tidak bertanggungjawab itu cuba dikaitkan dengan kematian Teoh Beng Hock dengan tekanan yang diberi oleh saya dan Ronnie Liu, untuk memaksa beliau menjalankan aktiviti- aktiviti yang menyalahi undang- undang. Ini semua adalah tidak benar kerana Teoh Beng Hock tidak pernah bekerja dibawah Ronnie Liu dan Teoh juga tidak terlibat dalam hal ehwal peruntukan DUN sungai Pelek," ujar Ean Yong

"Kita juga mendapat maklumat bahawa ada pihak tertentu sedang merancang satu komplot untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Mereka sanggup berbuat apa saja termasuk menggunakan jentera- jentera kerajaan diantara DAP, PAS dan PKR," tambahnya lagi.

Beng Hock ditemui mati dipercayai terjatuh dari tingkat 14 ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor pada Khamis lalu. Mendiang dipanggil sebagai saksi dalam satu operasi besar-besaran agensi itu terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Selepas disoal-siasat selama lebih 10 jam tanpa henti, mayat mangsa ditemui di bumbung bangunan bersebelahan Plaza Masalam yang menempatkan ibupejabat SPRM kira-kira jam 1.30 petang.

Polis mengklasifikasikan kematian Beng Hock sebagai kematian mengejut, namun Pakatan Rakyat menuduh mendiang adalah mangsa serangan sistematik Umno-BN terhadap kerajaan Selangor.

Pada 23 Julai lalu, blog 'Truth for Teoh Beng Hock' muncul di laman maya dan mencetuskan kontroversi dengan rencana yang menuduh Ean Yong dan Ronnie Liu memaksa mendiang menyelewang wang ringgit dari peruntukan kerajaan negeri.

Ronnie dikatakan Adun Sungai Pelek dan blog itu turut memaparkan dokumen membutirkan 84 projek mencecah RM200,000 yang diluluskan Ronnie Liu kepada pembantunya Wong Chuan How di Dun Sungai Pelek.

Ronnie menjelaskan pengagihan peruntukan kerajaan negeri telah direkodkan dan dokumen menunjukkan maklumat di blog itu adalah palsu. Antara tuduhan berniat jahat yang disebutkan Ronnie adalah peruntukan RM1,000 untuk sambutan Tahun Baru Cina pada September 2008 dan peruntukan RM1,000 untuk hadiah hamper kepada ketua-ketua kampung di Seberang Perai.

Exco Kerajaan Tempatan itu menjawab tuduhan ini jelas sekali berniat jahat kerana Tahun Baru Cina disambut antara Januari dan Mac setiap tahun dan bukan pada bulan September. Manakala peruntukan hamper untuk ketua-ketua kampung juga mustahil kerana pegawai daerah dun tertentu tidak mungkin meluluskan peruntukan untuk dun lain, inikan pula dun di negeri lain.

Selain itu, blog itu turut mendakwa Ronnie Liu memperuntukkan RM10,000 kepada Wong untuk sambutan perayaan Deepavali 2008, namun kalendar menunjukkan Deepavali bagi tahun tersebut jatuh pada 28 Oktober.

Ditambah pula dengan kesungguhan blog itu mengaitkan pembantunya dalam penyelewengan ini, tuduhan-tuduhan ini seraya mengkaburkan lagi motif blog tersebut. Dun Sungai Pelek yang kontroversi ini adalah kerusi Dewan Undangan Negeri yang dikuasai wakil rakyat Barisan Nasional, Yap Ee Wah.

"Saya sebenarnya tidak mahu buat laporan polis kerana saya sudah tidak percaya kepada polis dan SPRM. Tetapi rakan- rakan saya berpendapat lebih baik buat laporan untuk mengekang musuh politik memutarbelitkan fakta dengan mengatakan saya takut dan menyembunyikan sesuatu. Sebab itu saya datang buat laporan hari ini," kata Ronnie.

"Saya difahamkan, walaupun tidak mendapat laporan SPRM sudah mula sisatan perkara ini. Nampaknya SPRM sekali lagi menunjukkan ketangkasan mereka dalam menjalankan tugas. Walaupun tidak mendapat laporan. Tetapi kami taidak mahu dengar kes ini tidak boleh disiasat kerana blog ini diwujudkan di Amerika," bidasnya.

Turut hadir memberi sokongan kepada kedua- dua exco kerajaan negeri ini adalah Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. Beliau membidas UMNO Barisan Nasional yang rakus berusaha untuk menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri ini.

(TVA)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA