" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

29 July 2009

PAS Terima Kasih, UMNO Tak Mahu Ulas

Kerajaan Kelantan tidak akan berhenti membuat tuntutan ke atas royalti minyak terhadap kerajaan pusat walau terpaksa bertindak melalui undang-undang sekiranya rundingan antara kedua belah pihak menemui jalan buntu.

Tuntutan tersebut hingga kini boleh dikatakan masih dalam proses rundingan bersama kerajaan pusat dan kerajaan negeri mengharapkan satu perkembangan positif bakal dihidangkan kepada rakyat selepas ini.

Hampir sebulan lalu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, selaku Menteri Besar Kelantan, sudahpun mengirim surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berhubung perkara tersebut bagaimanapun belum mendapat apa-apa jawapan.

Aziz melalui kenyataannya selepas merasmikan sambutan Hari Yayasan Islam Kelantan (Yik) di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan berkata kerajaan persekutuan sepatutnya faham bahawa tuntutan itu adalah berdasarkan hak rakyat Kelantan.

“Kerajaan Kelantan telah diberi mandat oleh rakyat bagi menjaga kepentingan mereka. Jadi kita akan terus perjuangkan hak rakyat walau terpaksa melalui mahkamah antarabangsa sekalipun,” jelasnya.

Sementara itu exco Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa, menyambut baik kenyataan bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaliegh Hamzah, secara terbuka mendedahkan bahawa Kelantan berhak kepada bayaran royalti hasil pengeluaran petroleum.

Sambil melahirkan rasa terima kasih di atas keprihatinan Ku Li, Husam juga menyeru pemimpin kerajaan pusat memandang serius kenyataan Ku Li berdasarkan fakta lengkap, apatah lagi beliau adalah salah seorang yang terlibat dalam penggubalan perjanjian asal Petronas awal 1970an.

“Perdana Menteri seharusnya serius dalam perkara ini. Dan Datuk Mustapa mesti lihat tuntutan ini dari sudut positif serta fakta,” katanya semasa ditemui di pejabatnya sebelum menghadiri mesyuarat mingguan exco.

Baru-baru ini Tengku Razaleigh yang juga bekas Menteri Kewangan, dilapor membuat kenyataan Kelantan berhak menerima royalti sebanyak lima peratus selaras dengan perjanjian perkongsian hasil carigali minyak yang termeterai antara Kerajaan Pusat, Petronas dan kerajaan negeri.

Beliau yang menandatangani perjanjian bersama kerajaan-kerajaan negeri lain berhubung perkara tersebut berharap tidak ada pihak cuba mempolitikkan isu berkaitan sambil menegaskan jika benar Petronas mendapat faedah dari minyak yang diusahasama, maka Petronas wajib membayar kepada kerajaan negeri Kelantan.

Menurut Tengku Razaleigh, beliau sendiri terlibat dalam perbincangan berhubung perkara tersebut dengan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak, merumuskan perjanjian untuk memberi sebanyak 5 peratus hasil petroleum dimaksudkan.

Kenyataan Tengku Razaleigh disokong oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim.

Perjanjian antara Petronas dengan kerajaan negeri Kelantan berkenaan royalti sebanyak lima peratus setahun merangkumi hasil pengeluaran melibatkan onshore (daratan) atau offshore (lautan).

Tengku Razaleigh yang menandatangani perjanjian itu bagi pihak Petronas manakala Datuk Mohamad Nasir, MB Kelantan ketika itu bagi pihak kerajaan negeri Kelantan, kata Zaid.

Kerajaan Barisan Nasional menafikan hak berkenaan ke atas Kelantan apabila Menteri Penerangan, Datuk Seri Rais Yatim, memberitahu pemberian royalti minyak kepada negeri-negeri adalah bersifat ehsan dan belas kasihan Kerajaan Pusat, bukannya hak rakyat Kelantan atau rakyat mana-mana negeri.

Rais juga dikatakan berkata, kerajaan telah mengarahkan Petronas untuk menyanggah tuntutan Kelantan itu, namun hingga ke hari ini Petronas belum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Semua exco kerajaan negeri turut merakam ucapan terima kasih kepada ahli Parlimen Gua Musang yang tampil untuk keadilan semua pihak.

Bagaimanapun beberapa pemimpin Umno ketika diminta mengulas kenyataan Tengku Razaleigh enggan berbuat demikian dengan alasan belum melihat kenyataan tersebut.

“Saya akan cuba dapatkan sumber itu dulu, kemudian saya akan hubungi balik untuk beri ulasan,” kata salah seorang dari pemimpin Umno Kelantan ketika dihubungi oleh The Malaysian Insider.

(TheMalaysianInsider)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA