" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

27 February 2009

Apakah Makna 'Badan Bebas' Pada SPRM ?-malaysiakini

Menurut sarjana, ia berasal daripada perkataan Arab (iaitu rishwah, rashwah) bermaksud 'sesuatu penyambung yang dapat menghantarkan tujuan dengan harta sogokan.' Asal perkataan itu daripada 'rasha' yang bermakna 'tali timba yang dipergunakan untuk mengambil air di perigi.'

Kamus Dewan mendefinisikan rasuah sebagai 'pemberian untuk menumbuk rusuk (menyogok, menyuap), (wang) tumbuk rusuk (sogok, suap).'

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberikan pengertian suapan dalam konteks yang lebih luas, iaitu:
  • Wang, derma, alang, pinjaman, fee, hadiah, cagaran berharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta, sama ada alih atau tak alih, atau apa-apa manfaat seumpama itu yang lain.
  • Apa2 jawatan, kebesaran, pekerjaan, kontrak pekerjaan atau perkhidmatan, dan apa-apa perjanjian untuk memberikan pekerjaan atau memberikan perkhidmatan atas apa2 sifat.
  • Apa2 bayaran, pelepasan, penunaian atau penyelesaian apa2 pinjaman, obligasi atau liabiliti lain, sama ada keseluruhannya atau sebahagian daripadanya.
  • Apa2 jenis balasan berharga, apa2 diskaun, komisen, rebat, bonus, potongan atau peratusan.
  • Apa2 perbuatan menahan diri daripada menuntut apa-apa wang atau nilai wang atau benda berharga.
  • Apa2 jenis perkhidmatan atau pertolongan lain, seperti perlindungan daripada apa2 penalti atau ketakupayaan yang di kenakan atau yang dikhuatiri atau daripada apa2 tindakan atau prosiding yang bersifat tatatertib, sivil atau jenayah, sama ada atau tidak sudah dimulakan, dan termasuk penggunaan atau menahan diri daripada menggunakan apa2 hak atau apa2 kuasa atau kewajipan rasmi.
  • Apa2 tawaran, akujanji atau janji, sama ada bersyarat atau tidak bersyarat, untuk memberikan suapan mengikut pengertian mana-mana perenggan (a) hingga (f) yang terdahulu.
Menurut suruhanjaya itu, kesalahan rasuah membabitkan perbuatan meminta atau menerima rasuah, menawar atau memberi rasuah, membuat tuntutan palsu dan menyalahgunakan jawatan atau kedudukan.

yeols: Kalau dilihat dari catatan diatas, sepatutnya SPRM tidak boleh sama sekali bertindak sebagaimana yang berlaku sejak mutakhir ini. Sekarang ini nampaknya badan yang dikatakan 'BEBAS' itu (bebas untuk BN cucuk hidungnya) telah membuktikan adalah sebaliknya.

Apa yang SPRM lakukan di Selangor dan Perak kini membuktikan betapa sukarnya untuk melihat SPRM kelihatan sebagai suruhanjaya yang benar2 bebas. Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Ahmad Said Hamdan yang bercakap seolah-olah mewakili Peguam Negara. Apa sudah jadi ni..????

Ni nak ajar sikit sebab dengan kenyataan bersertakan tindakan yang Datuk Ahmad Said Hamdan lakukan kebelakangan ini seperti 'Baduk Sedang Membuat Pertunjukan'. Siasatan hendaklah dilakukan tidak kira suspek itu berada dipihak mana sekalipun. Siasatlah kes2 tertunggak yang telah dilaporkan sekian lamanya seperti yang melibatkan pemimpin2 tertinggi dalam kerajaan.

Siasatlah Khir Toyo, siasatlah Pak Lah, siasatlah Najib yang kes salah laku mereka telah begitu lama dilaporkan kepada SPRM. Seperti kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Badrul Hisham Saharin sejak tahun 2000 sudah 87 laporan rasuah dibuat terhadap SPRM yang melibatkan pemimpin2 tertinggi BN, tetapi ke mana gerangan menghilangnya fail2 siasatan tersebut yang sehingga kini tiada kabar beritanya?
Juga siasatlah kes pembelian kereta Volvo Kerajaan Negeri Sabah bagi menggantikan Perdana baru2 ini.

Semua sudah maklum, Ahmad Said sedang menanggung aib yang sangat besar. Ini ekoran dari anak lelaki kesayangannya yang membuat onar di Australia dan telah tersebar dengan meluasnya di internet dan media2 diluar negara.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA