" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

27 October 2009

TGNA Bakal Di Tentang Kumpulan Pro-UG?

Sebelum bermulanya Muktamar PAS pada Jun yang lalu, telah kedengaran cerita mengenai wujudnya 2 kumpulan dalam PAS. Satu kumpulan yang sanggup untuk bergabung dengan pihak yang ditentang habis-habisan sebelum ini iaitu UMNO atas nama 'kerajaan perpaduan'(Pro-UG).

Satu kumpulan lagi tetap berpegang teguh kepada prinsip parti yang tidak bersetuju akan penggabungan PAS/UMNO selagi UMNO tidak mengubah dasar parti mereka yang jelas bertentangan dengan dasar PAS yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan. Kumpulan Pro-UG menggelarkan kumpulan ini sebagai kumpulan Erdogan. Apabila ditanya, semua pemimpin tertinggi PAS menafikan wujudnya 2 kumpulan dalam PAS.

Selepas kerajaan UBN menerima tamparan daripada PR pada PRU-12, kumpulan Pro-UG telah mula beroprasi secara 'senyap-senyap'. Pemimpin-pemimpin UMNO telah memainkan peranan mereka 'disebalik tabir' dalam usaha supaya PAS keluar meninggalkan PR dan bersetuju untuk bergabung dengan mereka. Pada masa itu kumpulan berkenaan belum lagi menunjukkan minat untuk menerima 'tawaran' dari UMNO.

Mungkin juga bermula dari situ dengan pelbagai tawaran 'hebat' telah diperagakan oleh UMNO kepada kumpulan Pro-UG, maka kumpulan berkenaan semakin berminat dan mula mengumpul kekuatan mereka dengan menjalankan dakwah kepada ahli-ahli mereka supaya dapat terima tawaran daripada UMNO demi kepentingan ?????.

Kumpulan ini telah berani bertindak pertama kalinya semasa DSAI sedang sibuk untuk menjayakan visi beliau yang dikenali sebagai '16 September'. Pemimpin tertinggi PAS telah menyindir DSAI dengan mengumpamakan DSAI sebagai 'PM Mat Jenin' dalam buletin utama TV3 Suku.

Bermula dari situ, berbagai kenyataan yang 'melawan arus' telah mula keluar dari mulut pemimpin-pemimpin PAS yang berkenaan. Pada awalnya, kumpulan Pro-UG belum lagi berani menyatakan hasrat mereka untuk bergabung dengan UMNO ke pengetahuan rakyat. Mungkin mereka sedar kebanyakan rakyat tidak bersetuju untuk menerima penggabungan antara PAS/UMNO yang selama ini telah banyak melakukan 'kerosakan' dan ianya 'wajib' dijatuhkan.

Semasa Muktamar PAS baru-baru ini kumpulan Pro-UG telah berjaya menguasai majoriti kerusi pimpinan tertinggi PAS. Banyak perkara yang meragukan telah berlaku sepanjang Muktamar berlangsung. Kedengaran cerita mengenai ada individu yang berkaitan dengan UMNO telah menaja tempat penginapan beberapa pemimpin tertinggi PAS.

Ada perwakilan yang mempersoalkan tindakan PAS menerima tajaan sebuah syarikat besar untuk menjayakan muktamar berkenaan iaitu Syarikat Puncak Niaga sedangkan sebelum ini syarikat berkenaan bertegang urat dengan kerajaan PR Selangor dalam isu air.

Apabila Mursyidul Am PAS, TGNA dengan beraninya menyarankan supaya satu EGM diadakan demi untuk menjaga parti berkenaan, barulah antara mereka merasakan kumpulan mereka terancam. Mungkin mereka tidak menduga TGNA berani mengeluarkan pendapat seumpama itu. Timbalan Presiden Nasharuddin Mat Isa, Setiausaha Agung Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali dinamakan TGNA sebagai penghakis kewibawaan PAS.

Ekoran daripada saranan TGNA, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat akan bermesyuarat pada 28 Oktober ini bagi membincangkan kewajaran muktamar itu diadakan. Mesyuarat berkenaan belum lagi berlangsung, Mustafa Ali telah menafikan dengan berkata tiada krisis dalam parti seperti yang diwar-warkan oleh TGNA.

Terbaru, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub telah mengesahkan bahawa TGNA tidak akan menghadiri mesyuarat berkenaan kerana terpaksa memberi tumpuan kepada sidang DUN Kelantan.

Dengan ketiadaan TGNA pada mesyuarat berkenaan, apakah agenda yang akan mereka bincangkan, sedangkan antara mereka merupakan satu kumpulan yang telah berjaya 'diatur' pada Muktamar yang lepas? Apakah ianya akan bertukar kepada agenda untuk menjatuhkan TGNA kerana bagi mereka TGNA adalah penghalang?

Pendapat daripada TGNA supaya PAS mengadakan EGM ini amat bermakna kepada rakyat yang mahu melihat PR berjaya didaftarkan secara rasmi untuk berada dibawah satu bendera dan berjaya mengambil-alih Putrajaya daripada UBN.

Sesuatu yang janggal bagi saya sekiranya UMNO benar-benar 'insaf' dan telah kembali kepangkal jalan. Apa yang digembar-gemburkan tidak kira dipihak PAS yang menyokong UG dan UMNO kononnya gabungan ini demi kepentingan itu dan ini, semuanya palsu....

Pro Reform menyokong penuh saranan daripada TGNA. Ini membuktikan bahawa PAS yang mempunyai Mursyidul Am sehebat TGNA yang juga merupakan Ketua Kerajaan Negeri Kelantan tetap berpegang teguh kepada prinsip perjuangan parti mereka. Walapun TGNA sudah berumur, pemikiran beliau jauh lebih 'genius' dan kehadapan jika nak dibandingkan dengan mereka-mereka yang tak habis-habis buat hal dalam PAS.

Kesimpulannya, UMNOlah yang akan mendapat untung dengan wujudnya situasi sebegini dalam PAS biarpun hasrat mereka untuk bergabung tidak kesampaian. Sekarang, pemimpin-pemimpin UMNO sedang rancak mengatakan bahawa PAS juga mengalami krisis dengan wujudnya 2 kumpulan dalam parti berkenaan. Maka kata mereka, PR tidak layak untuk membentuk kerajaan Persekutuan.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA