" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

30 October 2009

'Penyakit' BN Mula Menular Kepada PR ?

Biarpun sudah setahun lebih berlalunya PRU-12, suasana politik dalam negara kita masih bergelora dan sehingga sekarang belum lagi menunjukkan tanda-tanda ianya akan reda. Nasib malang sentiasa menimpa BN manakala PR dengan penuh yakin bersama sokongan rakyat terus mara kedepan. Krisis dalaman parti komponen BN semakin menjadi-jadi.

Rakyat begitu kagum dengan kehebatan permaufakatan dalam PR, 3 parti politik yang berlainan ideologi telah berjaya duduk semeja dengan diketuai oleh DSAI yang sebelum ini telah tewas ditengah jalan. PR terbukti mampu 'mengejutkan BN dari tidur'. BN terpaksa meniru cara yang PR gunakan biarpun mereka terpaksa 'menggadai' prinsip mereka selama ini.

Namun, sejak kebelakangan ini, parti komponen dalam PR juga iaitu PAS Hadi 100% ahlinya Melayu dan PKR pula parti pelbagai kaum mula dilanda krisis samada ianya sudah dirancang pihak lawan ataupun benar-benar terjadi angkara pertelingkahan turut sama melanda.

DAP iaitu parti yang sinonim dengan bukan Melayu (Cina) seingat saya tidak pula bergolak.Walaubagaimanapun, pimpinan tertinggi 2 parti berkenaan tetap menafikannya.

Gelora Melanda PKR

Gelora yang mula melanda PKR bermula dengan percutian mengejut Zaid Ibrahim yang berpunca dari perselisihan faham sesama sendiri angkara perebutan jawatan. Azmin Ali telah dikaitkan dalam perselisihan ini.

Pada awal kejadian ini berlaku Azmin masih memegang jawatan Ketua Perhubungan PKR Sabah. Dikhabarkan Azmin tidak berpuas hati oleh kerana Zaid lebih popular dari Azmin bagi PKR Sabah. Namun, DSAI menafikan dengan mengatakan media tunggangan UBN telah memutar-belit cerita.

Selepas kekecohan itu, DSAI telah menukar Ketua Perhubungan PKR Sabah daripada Azmin kepada Ahmad Thamrin pada hujung minggu lalu selepas ketua-ketua Cabang menyatakan tidak yakin dengan Azmin untuk menerajui PKR Sabah.

Jika diikutkan, sepatutnya selesailah masaalah di Sabah. Namun lain pula jadinya, ianya menambahkan lagi pergolakan. Dr Jeffrey Kitingan telah bertindak meletakkan jawatan sebagai naib presiden PKR, anggota majlis tertinggi dan anggota biro politik. Bagaimanapun beliau masih kekal sebagai anggota biasa parti.

Tidak terhenti setakat itu, ketua Cabang Kota Kinabalu dan bekas timbalan pengerusi PKR Sabah Christina Liew pula mengikut jejak Jeffrey dengan mengumumkan peletakan jawatan sebagai anggota majlis tertinggi. Beliau juga masih kekal sebagai anggota parti dan mengekalkan jawatan ketua Cabang. Jawatan Timbalan Pengerusi PKR Sabah telah diganti kepada Datuk Kong Hong Ming.

Terbaru Badrul Hisham ADUN PKR Pelabuhan Kelang sebelum ini digembar-gemburkan akan mengikuti jejak '3 Katak PKR', hari ini telah terbukti apabila Adun berkenaan telah bertindak keluar parti dan menjadi ADUN Bebas.

Apa yang menimpa PKR jelas ianya berpunca daripada perasaan tidak puas-hati dengan keputusan yang dibuat oleh DSAI dalam usaha untuk menyelesaikan pergolakan disana (Sabah). Sikap sebegini tidak ubah sperti UMNO. Apa sudah jadi dengan PKR?

Kita berharap, DSAI mampu menyelesaikannya sebelum rakyat memperlekehkan parti yang sudah terbukti dari dulu sehingga kini, satu-satunya parti yang amat digeruni oleh BN terutamanya UMNO.

Kerajaan BN sudah pasti akan berasa amat selesa dengan situasi yang menimpa PKR kini. Mereka akan dapat tidur lena semula seandainya PKR berterusan begini. 'Lemah PKR, maka kuatlah UMNO'.

Untungnya PAS dan DAP Diatas Pengorbanan DSAI

Bermula daripada peristiwa hitam pemecatan DSAI oleh Tun Dr Mahathir (TDM) dengan mereka-cipta konspirasi jahat terhadap beliau, maka wujudlah 'senario membenci kerajaan BN' terutama sekali UMNO.

Bermula dari pengorbanan DSAI, PAS mula mendapat tempat dihati rakyat. DAP yang sebelum itu dicanang oleh kerajaan BN sebagai sebuah parti ekstrim dan anti-Islam turut sama mendapat untungnya. Dengan satu matlamat biarpun berbeza ideologi politik, 3 parti iaitu PKR, PAS dan DAP telah bergabung dengan nama Barisan Alternatif (BA) semata-mata untuk menjatuhkan kerajaan BN.

Tidak lama selepas itu, kerajaan BN terpaksa membubarkan parlimen bagi memberi laluan kepada PRU-10. Ramai yang berpendapat, peluang BA menafikan majoriti 2/3 BN di parlimen amat cerah. Gelora kebencian rakyat terhadap kerajaan BN semakin membara.

Ideologi 3 parti komponen dalam BA jelas bertentangan sama sekali khususnya PAS dan DAP. Disebabkan PAS adalah parti paling 'senior' diantara PKR dan DAP, maka manisfesto BA bagi menghadapi PRU-10 terpaksa mengikut selera PAS, iaitu 'pembentukan sebuah negara Islam' dalam keadaan tergesa-gesa.

Natijahnya, BA gagal melaksanakannya, Keputusan PRU-10 tetap memihak kepada BN. Bagaimanapun, PAS berjaya merampas Terengganu dari tangan BN. Atas kemenangan inilah PAS mula berubah. Lain pula apa yang menimpa DAP. Banyak kerusi kawasan kubu kuat selama ini mereka berjaya ditawan oleh BN.

Selepas 2 tahun berlalunya PRU-10 dan PAS masih mencanang agenda mereka iaitu pembentukan negara Islam. PAS pantang 'dicuit' oleh BN, terus melatah. DAP mula hilang sabar dengan sikap PAS yang mula angkuh, membuat kenyataan/keputusan tanpa berbincang terlebih dahulu dengan rakan rakan dalam BA, mereka telah bertindak keluar daripada BA.

Bermulanya Era PAS Hadi

Pada 23 Jun 2002, negara dikejutkan dengan kematian Presiden PAS, Ustaz Fadhil Noor. Bermula dari situ, PAS telah diketuai oleh Timbalan Presidennya iaitu Haji Hadi Awang, maka bermulah era 'PAS Hadi'. Amat jauh perbezaannya semasa PAS dibawah pimpinan Almarhum Ustaz Fadhil Noor.

Kesilapan lalu tidak dijadikan iktibar. Lihatlah buktinya semasa Terengganu dibawah pemerintahan kerajaan PAS Hadi. Beliau seolah-olah tidak mahu mendengar pendapat dari orang lain, kecuali individu terpilih sahaja.

Biarpun baru beberapa hari menjadi kerajaan Terengganu, PAS Hadi mahu mendahului kerajaan PAS Kelantan dalam melaksanakan hukum Hudud. Pada masa itu, ramai yang menegur cara PAS Hadi gunakan itu akan membawa padah kepada parti mereka.

Namun, PAS Hadi tidak mengendahkannya dan tetap meneruskan cara mereka. Hasil daripada itu, pada PRU-11 kerajaan PAS Hadi telah ditolak oleh rakyat Terengganu. Saat-saat manis Kerajaan PAS Hadi cuma sepenggal sahaja.

PKR juga turut sama dihukum oleh rakyat dengan hanya 1 parlimen yang mampu bertahan iaitu Permatang Pauh. Lain pula DAP. Langkah keluar dari BA adalah tepat. Mereka berjaya merampas kembali kerusi-kerusi mereka daripada BN.

Apabila PR mula diberi kepercayaan oleh rakyat bermula dengan keputusan PRU-12 dimana kemenangan majoriti 2/3 BN sebelum ini telah berjaya dinafikan oleh PR, PAS Hadi masih mengulangi kesilapan lalu. PAS Hadi kerap kali mengeluarkan kenyataan 'melawan arus' yang telah menampakkan keUMNOwan mereka terutama sekali apabila menjelang satu-satu PRK.

Ahli-ahli PAS terkenal dengan apa yang dipanggil wala' (kesetiaan kepada pemimpin) tanpa menilai samada ketua mereka layak atau tidak untuk diberikan kesetiaan. Ini kerana Hadi sentiasa menegaskan bahawa Islam mewajibkan pegikut patuh dan taat kepada ketua mereka.

Sehinggalah Mursyidul Am PAS, TGNA menghuraikan didalam blognya yang telah membawa kepada saranan supaya EGM perlu diadakan demi menjaga parti Islam itu menerima nasib yang sama semasa menghadapi PRU-11 lalu. Antara ringkasannya berbunyi:-

"setelah teringat bahawa Nabi SAW juga pernah ditegur oleh Allah SWT, maka, saya memutuskan untuk berdiri dengan santun dan saya pun katalah jua apa yang munasabah untuk dikata. Saya memilih untuk mengambil sikap ini berasaskan adanya hujah nas yang memboleh, bahkan dalam keadaan-keadaan tertentu bersifat wajib untuk berbuat demikian. Sampai ke hari inipun saya masih berpegang dengan pendirian ini".

Seingat saya, isu penggabungan PAS Hadi/UMNO bermula semasa Pak Lah masih menjadi PM lagi. Perbincangan sulit ini terbongkar apabila Pak Lah membuat kenyataan kepada media dengan mengatakan bahawa "rundingan mengenai penggabungan antara PAS Hadi/UMNO sudah berada diperingkat akhir". Sebelum itu, telah kedengaran cerita mengenai pertemuan antara PAS Hadi/UMNO, namun Hadi dan kucu-kucunya tetap menafikannya.

Pada masa itu, Hadi dan kuncu-kuncunya mahu tidak mahu, terpaksa mengaku, tapi dengan berbagai alasan yang memeningkan rakyat. Kalaulah Pak Lah tidak berbuat demikian, mungkin PR telah menjadi tempang dan PAS Hadi/UMNO telah menjadi kerajaan yang tidak direstui rakyat.

Terbaru, Hadi dan kuncu-kuncunya menafikan apa yang telah dinyatakan oleh TGNA. Mereka mengatakan tidak wujud krisis (2 kumpulan dalam PAS) seperti yang diwar-warkan oleh TGNA.

Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali berkata mesyuarat terpaksa diadakan atas arahan Presiden dan juga kononnya untuk memperbetulkan tanggapan serong. Apakah mereka menganggap TGNA sengaja mengada-adakan cerita (berbohong)?.

Maka semalam telah berlangsungnya mesyuarat khas dengan terhasilnya keputusan yang amat mengecewakan kebanyakan rakyat yang bersungguh-sunguh mahu melihat PR berjaya mengambil alih tampok pemerintahan daripada UBN.

Kita mengharapkan satu keputusan yang mampu membasmi penyakit 'jelmaan UMNO' daripada merebak dalam PAS. Saranan TGNA harus diterima. Perubahan dalam saf-saf penting diperingkat pimpinan pusat harus dilakukan. Namun, mengikut keputusan mesyuarat itu, ianya sukar untuk dilakukan selagi PAS....................

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA