" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

02 October 2009

TBH: Coretan Inkues Pada 2/10

Peguam Bantah Ahli Keluarga, Rakan TBH Di Temuduga Ahli Psikiatri

Peguam mewakili keluarga Teoh, Gobind Singh Deo dalam prosiding inkues hari ini, membantah ahli keluarga dan rakan Teoh menjalankan ujian temuduga oleh ahli forensik psikiatri.

Menurutnya perkara ini tidak releven kerana keterangan yang diberikan kepada ahli psikiatri adalah tidak dapat dipastikan ketelusannya kerana dibimbangi wujud paksaan atas jawapan yang dikehendaki dengan keputusan yang akan dibuat berkenaan keadaan fikiran Teoh sebelum beliau ditemui mati.

Gobind berkata,"Kita tidak tahu siapa yang akan menemuduga. Kita juga tidak tahu apa yang mereka katakan. Mereka itu bukan di bawah sumpah,".

Beliau berkata, ia adalah tidak adil bagi membenarkan ahli psikiatri untuk menemuduga pegawai-pegawai SPRM secara sulit dan selepas itu memberi keterangan di mahkamah

Katanya, keterangan dan maklumat yang diberikan kepada ahli psikiatri yang akan menilai keadaan fikiran Teoh sebelum kematian adalah tidak boleh diterima.

Sementara itu Koroner Azmil Muntapa Abas, memberitahu Jika ahli psikiatri dipanggil untuk membentangkan satu laporan berkenaan keadaan fikiran Teoh, ia akan dihadkan kepada skop saksi-saksi yang pernah dipanggil.

Mahkamah ditangguhkan pada 14 Oktober sehingga ahli psikiatri itu menyerahkan laporan keadaan fikiran Teoh berdasarkan testimoni pegawai-pegawai SPRM di mahkamah dan laporan temuduga ahli-ahli keluarga Teoh.

sumber asal: TVA

Pemilik DNA Yang Dikesan Pada Mayat Teoh Sudah Meninggal Dunia

Inkues kematian Teoh Beng Hock hari ini diberitahu bahawa sample DNA lelaki misteri yang ditemui pada blazer dan tali pinggang mendiang Teoh disahkan adalah milik mayat seorang lelaki Gopala Muniam.

Perkara ini disahkan oleh, ahli kimia, Dr Seah Lay Hong yang merupakan saksi ke 9, beliau menjelaskan perkara itu milik Gopala yang telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

Dr Seah yang dipanggil semula memberi keterangan dalam inkues tersebut berkata pemindahan DNA itu mungkin berlaku ketika bedah siasat ke atas Teoh dilakukan di Hospital Klang dalam keadaan yang sesak.

Gopala mati dalam satu kemalangan jalan raya dan DNAnya ditemui pada blazer Teoh. Bagaimanapun, terdapat satu lagi kesan DNA yang ditemui pada talipinggang Teolh tetapi belum dapat dikenalpasti.

Dr Seah memberitahu mahkamah bahawa beliau diminta menjalankan bedah siasat ke atas dua mayat, sebelum mayat Teoh, pada hari tersebut di hospital berkenaan. Beliau memberitahu perkara itu berlaku melalui pencemaran akibat meja pembedahan yang tidak distrill dengan baik.

Seorang lagi mayat adalah L Jeganathan, yang juga mati akibat cedera parah di bahagian kepala akibat kemalangan jalan raya namun Dr Seah berkata, ujian menunjukan DNAnya tidak sama dengan DNA yang ditemui pada bahagian talipinggang Teoh yang terkoyak.

DNA Gopala dikenalpasti selepas Dr Seah melakukan siasatan kali ketiga kerana dua siasatan sebelum itu, gagal mengenal pasti pemilik DNA berkenaan pada talipinggang dan blazer tersebut.

Dalam siasatannya itu, Dr Seah menganalisa profail DNA 157 individu sebagai perbandingan, dan mereka terdiri daripada 14 pegawai dari Jabatan Patologi Forensik di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, Pusat Perubatan Universiti Malaya dan Hospital Kuala Lumpur.

Turut diuji ialah 49 pegawai polis, 81 pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dua pekerja pencuci, lapan kakitangan penyelenggaran dan seorang anggota keselamatan, serta tiga saksi. Dua siasatan pertama gagal mengesan pemilik DNA yang ditanda sebagai 'Lelaki 1'.

Sumber asal: TVA

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA