" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

02 March 2009

RM2 Billion Terbang ?

KUALA LUMPUR, 2 Mac (Bernama) -- Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan menggunakan khidmat Syarikat Target Resources Sdn Bhd untuk aspek pengurusan penyelamatan kapal selam atau "Submarine Escape and Rescue" (SMER) kerana ia tiada kepakaran dan pengalaman dalam bidang itu, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata perkhidmatan itu diperolehi secara rundingan terus dan diberikan kepada syarikat itu.

"Kementerian berpendapat dengan cara itu TLDM dan Kementerian boleh mengetahui aspek teknikal yang berkaitan dan mendapatkan perkhidmatan terbaik," katanya semasa menggulung usul terima kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat di sini, Isnin.

Katanya, perkhidmatan itu penting memandangkan kapal selam pertama akan mula beroperasi pada Julai 2009.

Beliau berkata pada 25 Ogos 2008, Kementerian Pertahanan mendapat kelulusan Kementerian Kewangan bagi melaksanakan rundingan terus itu dengan kos sebanyak RM8.2 juta sebulan selama 20 tahun atau RM98.4 juta setahun.

"Bagaimanapun Kementerian Kewangan tidak setuju kos itu dan meminta Kementerian Pertahanan merundingkan harga tersebut ke paras terendah dan bagi tempoh perkhidmatan selama enam tahun dan rundingan masih berlangsung," katanya.

Abu Seman juga berkata tidak berlaku pengagihan keuntungan kepada personaliti tertentu yang melantik pembekal kepada kem-kem yang mengendalikan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

"Ini satu sangkaan buruk," katanya.

Timbalan Speaker Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar kemudian mencelah bahawa ia bukannya satu tuduhan tetapi satu soalan.

"Ini bukan tuduhan. Kalau ada kata ada, kalau tiada kata tiada," kata Wan Junaidi yang menjelaskan persoalan yang dibangkitkan oleh Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) yang menyebut laporan audit ada menyatakan perkara berkenaan.

Kepada pertanyaan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang mendakwa ada pengusaha kem dibayar dan membuat keuntungan besar sedangkan pelatih tidak dihantar ke kem berkenaan, Abu Seman berkata perkara itu berlaku pada awal pelaksanaan program.

"Pada peringkat awal kita tidak dapat jangka jumlah peserta sedangkan kita sudah membuat perjanjian dengan pengusaha kem. Perkara ini diperbetulkan apabila memasuki perjanjian baru yang mana kita ikut kehadiran (peserta)," katanya.

Perisik Rakyat:
98.4 Juta duit rakyat setahun dihabiskan untuk kapal selam tersebut. Kenapa kita tidak menghantar anggota TLDM kita menjalani kursus yang berkaitan dengannya. Kenapa kita perlu menghabiskan duit sebanyak itu sedangkan anggota TLDM kita mampu untuk mengendalikannya sekira mereka diberi ilmu yang secukupnya. Ini membuktikan pegawai dan anggota TLDM adalah kurang cerdik sehingga untuk SMER kita menggunakan syarikat luar. Tempoh bukan 20 bulan tetapi 20 tahun. Jumlah keseluruhan yang kena bayar kepada syarikat yang dilantik terus itu adalah 1.968 billion RM. Memalukan sungguh. Satu persoalaan adakah staff syarikat tersebut bukan dari warga malaysia?

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA