" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

17 June 2009

Pembelaan Nizar Di Mahkamah Persekutuan Terjejas

Pembelaan kes Menteri Besar Perak Datuk Sri Nizar Jamaluddin melawan Dr Zambry Abdul Kadir ke Mahkamah Persekutuan terjejas ekoran sikap hakim-hakim Mahkamah Rayuan lambat mengemukakan ulasan keputusan kehakiman.

Bercakap kepada media di Parlimen hari ini, Nizar berkata ulasan keputusan kehakiman ini penting bagi membolehkan para peguamnya mempersiapkan pembelaan rapi di Mahkamah Persekutuan.

Namun dengan kesulitan ini, peguambela Nizar terpaksa meneka mengapa Mahkamah Rayuan mengumumkan Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar yang sah.

“Kita telah meminta ulasan kehakiman banyak kali namun sehingga ke hari ini mereka belum menghasilkannya,” kata Nizar.

Sebelum ini, Hakim Dato’ Md Raus Shariff bersama-sama Hakim Dato’ Zainun Ali dan Hakim Dato’ Ahmad Maarop di Mahkamah Rayuan mencapai keputusan kontroversi dengan mengumumkan Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar yang sah.

Mengikut amalan standard badan kehakiman, mereka mempunyai 30 hari untuk menghasilkan ulasan keputusan kehakiman, dan dalam kes Nizar, mereka mempunyai masa sehingga 19 Jun untuk mengemukakan dokumen tersebut.

Nizar berkata para peguamnya telah mengemukakan surat kepada hakim terbabit. Nizar juga menjelaskan jangka masa 30 hari tidak boleh dijadikan alasan mengapa ulasan kehakiman tidak dapat keluarkan dengan lebih awal.

Lagipun, kata Nizar, Mahkamah Rayuan pernah membuktikan mukjizat dengan meluluskan rayuan Dr Zambry dalam masa kurang dari 24 jam.

Mahkamah Rayuan menyegera dan meluluskan permohonan Dr Zambry untuk membekukan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan Nizar adalah Menteri Besar yang sah.

(SuaraKeadilan)

2 comments:

Anonymous said...

bodohnya kamu ni. bacalah undang-undang sikit. Yang zambry tu untuk pendengaran. yang nizar tu untuk mendapatkan alasan penghakiman. nak tulis bukan senang. beratus muka. belajar le lebih sikit. dah bodoh , sombong pula. berlagak pandai mengalahkan loyar. tutup je le blog sampah ni

yeols said...

Kami bukannya 1 blog. Kami ramai dan kami bersama rakyat untuk merialisasikan arus perubahan ini agar ianya menjadi kenyataan......

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA