" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

18 November 2009

JAIS Dakwa Asri Pagi Ini

Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang penahanannya awal bulan ini telah mencetuskan kontroversi akan dihadapkan di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini, pagi ini.

Beliau dijangka berhadapan dengan tuduhan menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.
Ketika dihubungi The Malaysian Insider semalam, Asri mengesahkan beliau akan berada di mahkamah untuk menghadapi pertuduhan.

Asri ditahan di sebuah banglo milik seorang ahli perniagaan di Taman Sri Ukay, Hulu Klang ketika memberikan ceramah kepada lebih 100 pengikut.

Katanya, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang menahannya 1 November lalu telah memaklumkan secara formal tentang prosedur mahkamah dan mengarahkan agar berada di mahkamah pada pukul 9 pagi ini.

"Saya bersedia untuk menghadapi mereka," kata Asri ketika ditanya tentang perasaan beliau menghadapi pertuduhan secara rasmi.

Blog beliau juga menghebahkan makluman tentang perkembangan tersebut sambil menyeru peminat-peminatnya datang untuk memberikan sokongan moral.

Mesej itu berbunyi: "Dr Maza akan didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur 18 November, Rabu jam 9 pagi. Dijemput hadir memberi sokongan dan doa."

Beliau yang menunggu di mahkamah tersebut lebih tiga jam pada hari keesokan selepas ditahan telah dilepaskan dengan jaminan bon.

Pada hari berkenaan Asri, para peguam, petugas media dan penyokongnya menunggu di mahkamah sehingga hampir pukul 1 tengah hari sebelum dimaklumkan bahawa tiada pendakwaan akan dibuat.

Bekas mufti itu disiasat mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 iaitu mengajar agama Islam atau perkara-perkara tentang agama Islam tanpa tauliah.

Mengikut seksyen berkenaan, seseorang individu yang didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Minggu lalu, Penolong Pengarah Perhubungan Awam dan Penerbitan Jais Mohd Hidayat Abd Rani memberitahu, Asri akan didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dan jabatan itu akan memohon untuk memindahkan kes ini ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam kerana melibatkan profil tinggi.

Malah, minggu lalu Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor menolak usul tergempar yang menggesa agar penahanan Asri oleh Jais diketepikan.

Bagaimanapun penahanannya dipertahankan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor atas alasan menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

(TheMalaysianInsider)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA