" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

03 January 2010

SPRM Dan Polis Cuba Sekat Media

Susulan laporan polis yang dibuat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap pakar patalogi Thailand, Pornthip Rojanasunand dan akhbar Suara Keadilan.

Dua peguam yang juga wakil rakyat membidas SPRM yang mahukan tindakan diambil terhadap akhbar milik Parti Keadilan Rakyat dan pakar patologi itu berhubung kematian Teoh Beng Hock.

Ahli Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusuff berkata polis bertanggungjawab untuk merungkai punca kematian itu dan bukan menyekat kebebasan media melapor kepada masyarakat.

“Saya nampak itu lebih kepada satu tindakan sekatan terhadap kebebasan bersuara. Isunya di sini isu kebebasan bersuara, saya rasa dalam hal ini betul kita perlu menyantuni siasatan tapi dalam masa yang sama tidak ada satu proses pun yang boleh menghadkan perbuatan bersuara terutama di sini kita melihat dari segi media” ujar Yusmadi.

Sambil menyifatkan inkues Beng Hock sebagai inkues awam dan pemberita boleh melaporkan apa jua maklumat yang diperolehi, Yusmadi menambah jika SPRM membuat laporan tersebut kerana mahu menjaga kredibilitinya, ia terlambat.

“Yang sepatutnya tugas itu diambil oleh pihak polis. Saya melihat sepatutnya pihak polis perlu bertangunggjawab iaitu dalam merungkaikan isu tersebut bukan dengan sehingga menunggu pihak media terpaksa berekrja lebih kuat daripada pihak polis dalam menangani masalah jenayah di Malaysia”.

Peguam mewakili keluarga mendiang, Gobind Singh Deo berkata tindakan SPRM memfailkan laporan polis terhadap Dr Pornthip adalah tidak munasabah kerana Suara Keadilan memetik sumber rahsia dan bukan pakar forensik itu.

(TVS)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA