" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

27 December 2008

PAS dan DAP perlu contohi PKR

"Sejak dari dulu lagi PAS dan DAP selalu bertelagah mengenai ideologi parti masing-masing. Kedua parti politik senior dalam Pakatan Rakyat berbangding PKR yang jauh lebih muda dari PKR langsung tidak menggambarkan kedua parti ini sebagai parti politik yang berpengalaman.

Inilah yang menjadi salah satu punca PAS dan DAP masih gagal menjadi parti pemerintah.Kontroversi isu mempertahankan ideologi parti secara tidak langsung menggugat keyakinan rakyat terhadap DAP-PAS.

Kehadiran Anwar dalam kem pembangkang telah banyak memberi kesan positif dan perubahan drastik terhadap pihak pembangkang.Anwar secara langsung berperanan penting dalam menyatupadukan pakatan pembangkang PAS-DAP dalam PRU-12 dalam menentang pihak kerajaan UMNO-BN.

Akhirnya hasil gabungan PAS,PKR dan DAP dalam PRU-12 telah mencipta kejayaan yang bersejarah dengan kemenangan besar pihak pembangkang dalam PRU lepas dengan berjaya menguasai 5 negeri seterusnya menggagalkan majoriti 2/3 bagi kerusi parlimen kerajaan BN.Kini pakatan pembangkang dikenali sebagai Pakatan Rakyat.

Sepatutnya PAS dan DAP perlu menggunakan peluang yang sebaiknya dengan kejayaan yang mereka perolehi pada PRU lepas.Permasalahan rakyat bawahan perlu diutamakan daripada permasalahan politik.Mereka harus sedar bahawa kerajaan UMNO-BN sentiasa mencari ruang dan peluang bagi melaga-lagakan pihak pembangkang. Itu adalah senjata utama UMNO dalam menentang pihak lawan.

Menfitnah dan mengkontroversikan sesuatu isu sensitif adalah kerja UMNO.Sepatutnya PAS-DAP sudah peka dengan taktik jahat UMNO.Jika terdapat permasalah melibatkan komponen PR perlulah diadakan perbincangan secara tertutup.

Setiap kali ada isu yang melibatkan PAS-DAP akan disensasikan oleh media di bawah kuasa UMNO.Secara tidak langsung mereka telah berjaya mengelirukan rakyat.Kita lihat PKR mereka terus-menerus memperkemaskan organisasi jentera parti bagi mengukuhkan lagi kedudukan parti.

PKR di bawah Anwar lebih banyak bekerja dari melayani isu politik.PKR sentiasa merangka strategi dari masa ke semasa bagi menguatkan parti.Antara program dan aktiviti yang dijalankan oleh PKR adalah seperti Kursus penguasaan bahasa Malaysia dikalangan pemimpin,kursus berpidato,SEHARUM, dan banyak lagi.Mereka tidak melayan langsung tekanan dan tomahan negatif dari pihak UMNO.

Sebaliknya terus bekerja walaupun sentiasa diserang dengan pelbagai tuduhan dan fitnah.Sedangkan kita ketahui bahawa yang paling UMNO-BN benci adalah PKR berbanding PAS dan DAP.Kini PKR melebarkan sayapnya ke Sabah dan Sarawak bagi mendapat sokongan rakyat diluar semenanjung.

Anwar selaku penasihat umum parti selalu bertindak dalam menjana dan menyumbang idea-idea baru bagi mengukuhkan PKR.Sedangkan Anwar lebih banyak menghadapi tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadapnya. Dalam masa yang sama beliau sedang menghadapi pendakwaan liwat 2 terhadapnya.

Namun ia langsung tidak menggugat semangat Anwar dalam usaha menguatkan jentera parti seterusnya PR.Semasa Anwar bertangding dalam PRK Permatang Pauh beliau teruk diserang dengan pelbagai tuduhan jahat dan fitnah yang begitu mengaibkan dirinya.Ia langsung tidak dilayan oleh Anwar dan terus bekerja keras memberi ceramah bagi meraih sokongan dari pengundi.Jika dilayan keranah UMNO ia akan memburukkan keadaan.

Tuduhan dan tekanan dari rejim UMNO-BN perlu dipersetankan.Ia hanya membuang masa untuk menjawab segala tuduhan tersebut.Jika dilayan ia akan mengundang kontroversi yang lebih parah.Apabila PRK Kuala Terengganu semakin hampir UMNO seperti biasa akan melaga-lagakan PAS-DAP berkenaan isu perlaksanaan hudud.Jika kita perhatikan PAS telah tersepit dengan perangkap UMNO dalam isu tersebut.Kenyataan Husam Musa berkenaan Hudud di kontroversikan bagi memecahbelahkan PAS-DAP.

Sebenarnya yang menimbulkan isu hudud adalah UMNO.Mereka yang memanaskan isu ini. PAS-DAP secara tidak langsung telah menari mengikut rentak aluanan UMNO.Sepatunya inilah masa untuk PAS,DAP dan PKR mengukuhkan perpaduan bagi menentang rejim UMNO setersnya menwan kerusi Kuala Terengganu.UMNO perlu dikalahkan dalam PRK K.Terengganu.Kerusi parlimen BN perlu dikurangkan.Hari pengundian semakin hampir PAS,PKR dan DAP perlu duduk semeja bagi merangka strategi dalam menghadapi PRK K.Terengganu.

Kemenangan adalah matlamat utama bagi PR.Agenda utama adalah permasalahan rakyat bawahan yang perlu dibela.Semangat kebangkitan pada PRU-12 perlu dikembalikan bagi menghadapi PRK K.Terengganu.Kredibiliti PR sekarang bergantung kepada PRK K.Terengganu.Calon yang bertanding adalah dari PAS.PKR dan DAP perlu memberi sokong 100% kepada calon PAS yang juga sebagai calon PR.Ketepikan permasalah ideologi yang boleh merugikan parti sekaligus mampu memusnahkan PR.

Apa yang penting jumlah kerusi Parlimen PR perlu bertambah." (tranungkite-anak_muar)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA