" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

30 September 2009

Kemelut MCA, MIC Bakal Runtuhkan BN

Telahan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Barisan Nasional (BN) bakal mengikuti jejak Parti Liberal Demokratik (LDP) di Jepun dilihat semakin menjadi kenyataan apabila parti komponen utama yang membentuk BN dilanda kemelut yang berpanjangan.

Bermula dengan kesukaran tidak dapat menerima tsunami politik 2008 satu persatu parti komponen ini dilanda masalah yang tidak berkesudahan.

Semua masalah-masalah ini adalah cerminan kepada perpecahan yang sebenarnya berlaku di dalam BN itu sendiri. Dr Mahathir berpendapat Umno dan BN mungkin akan mengalami nasib sama seperti Parti LDP Jepun yang ditolak rakyat negara itu.

Beliau berkata, situasi politik yang berlaku dalam Umno dan BN dilihat seakan-akan mengikut jejak langkah negara Jepun dan tidak mustahil pilihan raya akan datang, fenomena yang sama turut berlaku.

Menurutnya, parti-parti yang berjuang dan mencapai kemerdekaan di beberapa negara lain, telah hilang begitu saja seolah-olah rakyat di negara itu tidak tahu berterima kasih dan tidak peduli ‘perjuangan dan pengorbanan’ parti-parti itu dan pemimpinnya," katanya yang dipetik dalam blognya.

Krisis MCA semakin parah

MCA kini bergelut dalam krisis dalaman yang meruncing dan menentukan jatuh bangun parti tersebut. Walaupun usianya telah menjangkau 60 tahun, namun kemelut organisasi yang melanda kini masih lagi gagal diselesaikan dengan baik.

Kesan dari krisis dalaman MCA meyaksikan Datuk Chua Jui Meng menyertai Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN). Kini Datuk Chua Soi Lek berdepan dengan usaha terancang menamatkan karier politik beliau secara total dalam MCA.

Persoalannya di sini, adakah dengan situasi yang berlaku terhadap tokoh MCA yang berasal dari Johor ini akan menyebabkan berlaku pola perubahan politik di kalangan pengundi Cina di Johor dan memungkinkan Johor akan beralih kepada Pakatan Rakyat?

Sehinggakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menggesa MCA supaya menyelesaikan segera masalah dalamannya sebelum ia menjadi isu besar kepada BN.

Pengarah Pilihan Raya KEADILAN yang juga Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasuition Ismail, ketika mengulas perkara ini menyifatkan kemungkinan itu wujud. Namun Pakatan Rakyat tidak harus bergantung kepada situasi ini sahaja, sebaliknya harus menggerakkan usaha bersepadu dan membina kekuatan untuk menang.

“Situasi percakaran MCA sekarang ibarat yang menang jadi abu yang kalah jadi arang. Kita tidak melihat dua aktor yang bertembung dalam politik dalaman MCA ini sebagai signifikan dalam usaha mereka memulihkan semula sokongan masyarakat Cina kepada BN dan juga MCA. Ini dapat dilihat apabila tujuh daripada lapan pilihan raya kecil, pengundi Cina tidak memihak kepada BN,” katanya.

Beliau menambah, “Malah yang mengejutkan, apabila Presiden MCA diserang bertubi-tubi berhubung Skandal PKFZ, tiada seorang pun menteri membela Ong Tee Keat. Ini menunjukkan pertembungan ini bukan sahaja berlaku dalam MCA malah ianya berlaku krisis dalaman di dalam BN.”

Pertembungan Tee Keat selaku Presiden MCA dan juga “mantan” Timbalan Presiden MCA, Soi Lek mengheret MCA untuk megadakan Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) bagi mencari jalan penyelesaian.

Isu ini memuncak apabila Presiden menggunakan Jawatankuasa Disiplin Parti MCA memecat Soi Lek pada 27 Ogos lalu atas alasan mencalar imej parti menerusi skandal DVD seks.

Tindakan ini mencabar pilihan akar umbi yang mengangkat Soi Lek secara demokrasi dalam parti. Penyokong Soi Lek menyifatkan tindakan pemecatan ini tidak wajar dan diibaratkan “menyebat mayat”.

Menurut Ahli Parlimen Gopeng yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat , Lee Boon Chye beliau berkomentar bahawa isu ini sebenarnya cukup besar untuk memberikan impak kepada pengundi Cina terutama di negeri yang di perintah oleh BN.

Beliau cukup yakin dengan kemelut ini pengundi Cina di beberapa negeri selatan akan beralih angin selepas penolakan Soi Lek ini.

“Respon masyarakat Cina jelas menunjukkan bahawa mereka melihat isu perebutan jawatan ini bukanlah isu orang Cina. Masyarakat Cina jelas kecewa dengan MCA yang mana ketika negara sibuk bergelut dengan H1N1, tetapi MCA sibuk berebut jawatan!” katanya.


Samy Vellu liabiliti BN

Mengekalkan dirinya sebagai manusia paling lama berkuasa dalam sejarah politik negara barangkali adalah satu kebanggaan kepada Datuk Seri S Samy Vellu. Tetapi hakikatnya ia adalah liabiliti kepada BN yang semakin terhakis kuasa politiknya.

Sokongan terbuka Mahathir terhadap bekas timbalan Samy Vellu dalam MIC, Datuk S Subramaniam yang sekian kali merebut jawatan nombor dua parti terbesar kaum India itu mengundang kemarahan yang bukan kepalang kepada MIC.

Kalungan selipar yang dicadangkan untuk Mahathir menerima reaksi yang tidak menyenangkan pelbagai pihak. Lantas para pemimpin Umno menyalak membela Mahathir yang dihina itu.

Episod cabar mencabar dan permohonan maaf akhirnya tamat apabila Mahathir bersuara bahawa beliau lebih terluka dengan kutukan ahli Umno terhadapnya sewaktu Tun Abdullah Badawi berkuasa dahulu.

Menurut Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, perbalahan dalam MIC adalah parah dan tidak dapat dibendung lagi.

"Bukan setakat masalah dalaman tetapi ia turut melibatkan campurtangan parti induk BN itu sendiri iaitu Umno, perkara ini dapat dilihat apabila akhbar rasmi parti itu Utusan Malaysia begitu agresif menghentam Samy Vellu. Ini memperlihatkan kerjasama dikalangan BN sudah semakin rapuh," katanya.

Kemenangan pasukan presiden yang didakwa Samy Vellu ternyata tidak menghilangkan arus yang terus meletakkan Samy adalah individu yang menjadi liabiliti kepada parti.

Keputusan ini mengukuhkan lagi kedudukan Samy Vellu, yang menang tanpa bertanding bagi kerusi Presiden, jawatan yang disandangnya sejak 1979.

Walaubagaimanapun, kemenangan calon pilihan Samy Vellu ini tidak bermakna seluruh masyarakat India di negara ini menyokong Presiden MIC terbabit.

Keputusan pilihan raya umum lalu dan beberapa perkembangan selepas itu menunjukkan sebahagian besar masyarakat India lebih cenderung untuk bersama pembangkang.

Bukan rahsia lagi bahawa antara faktor MIC semakin kehilangan pengaruhnya di kalangan masyarakat India ialah kerana Samy Vellu sendiri.

Hakikat ini bukan saja diakui pemimpin BN, malah di kalangan pemimpin MIC sendiri, tetapi takut untuk bersuara secara terbuka.

Sehinggakan Najib Razak ketika merasmikan perhimpunan agung itu didakwa menyindir Samy Vellu secara umum.

Beliau mengingatkan pemimpin parti komponen supaya menjadi popular di kalangan rakyat untuk memastikan BN terus relevan pada mata rakyat.

“Tiada guna jadi popular di kalangan ahli parti saja, tetapi tidak popular di kalangan rakyat. Jika mahu terus relevan, saya ingatkan kepada Umno, MCA, MIC dan komponen BN bahawa pertimbangan bergantung kepada sejauh mana kita popular di kalangan rakyat, bukan di kalangan ahli parti saja.

Pun begitu, Samy Vellu yang terkenal dengan sikap keras kepalanya menyangkal dakwaan bosnya itu apabila mendakwa punca masyarakat India tidak menyokong BN kerana kerajaan mengabaikan mereka, bukan kerana beliau tidak popular.

“Ramai menyalahkan saya, kata rakyat menyampah dengan saya, tetapi mereka sebenarnya tidak sukakan BN, bukan saya. Saya bercakap terus terang kerana saya tidak takut pada sesiapa,” katanya.

Nada keangkuhan Samy Vellu ini tenyata tidak disenangi pimpinan BN, tekanan terus diberikan kepada Samy Vellu sehinggakan membawa kepada isu peralihan kuasanya ini ke meja rundingan peringkat Perdana Menteri.

Itulah keistimewaan Samy Vellu barangkali, walaupun rakyat sudah menunjukkan jalan persaraan terhadap kerjaya politiknya tetapi beliau masih tidak akur.

Barangkali kekalahan total BN dalam pilihan raya umum yang akan datang adalah keadah terbaik menguburkan politik beliau. Bagaimanapun semua ini akan terjadi dengan restu perwakilan MIC yang kelihatan sangat taksub dengan ketokohannya.

(TVA)

1 comment:

anakpahang said...

Salam.

Sesungguh mereka kelihatan bersatu padu tetapi mereka sebenarnya adalah berpecah belah.

Insyaallah PR semakin hampir untuk menggantikan suatu parti/kuasa yang bobrok setelah memerintah negara ini selama lebih kurang 50 tahun.

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA