" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

26 September 2009

Husam: Ekspedisi Royalti Minyak Anjuran Rakyat Sendiri

Selepas jenuh mendengar tuduhan beberapa media yang cuba mempersalahkan kerajaan negeri ketika menganjur Ekspedisi Misi Royalti ke pelantar Cakerawala berhubung isu tuntutan royalti minyak baru-baru ini sebagai misi maut, akhirnya wakil kerajaan negeri menjawabnya.

Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa, menjelaskan bahawa ekspedisi tersebut sebenarnya bukan anjuran kerajaan negeri sebaliknya anjuran sekumpulan rakyat Kelantan yang diantaranya melibatkan golongan nelayan sebagai tanda sokongan usaha kerajaan selain daripada ingin memastikan sendiri hak mereka.

Husam memberitahu, cadangan ekspedisi berkenaan ditawarkan oleh nelayan yang mempunyai kapal sendiri serta peka terhadap usaha kerajaan yang memperjuangkan hak rakyat kepadanya dan beliau menyambut cadangan itu demi rakyat.

Maka perancangan itu dibuat secara terbuka (bukan dalam bentuk paksaan) kepada sesiapa sahaja berminat untuk mengikuti ekspedisi tersebut dengan menggunakan bot nelayan.

“Ekoran itu kita tidak paksa, cuma kita buka peluang, sukarela kepada sesiapa yang hendak naik kapal itu asal tidak melebihi muatan,” jelasnya dalam ceramah idilfitri di Rantau Panjang malam tadi.

Ekspedisi Misi Royalti telah diadakan pada 4 Ogos lalu melibatkan 60 peserta termasuk ahli Parlimen, ADUN dan wartawan. Malangnya ia dimanipulasikan sesetengah media sebagai misi maut lantaran beberapa peserta mengalami kemabukan dalam perjalanan meredah Lautan Cina Selatan hampir 30 jam pergi balik sejauh 150 kilometer.

Ekoran itu, ada sekumpulan wartawan di Kelantan secara senyap-senyap menyisihkan Husam yang dianggap bertanggungjawab menganjurkan ekspedisi itu yang mereka anggap tidak menjaga keselamatan wartawan.

Padahal ia berlaku kerana mereka tidak biasa dengan suasana meredah lautan bergelora sebagaimana yang dilalui oleh para nelayan saban hari.

Dalam pada itu Husam menggesa kerajaan Malaysia melihat inisiatif rakyat Kelantan itu dari sudut positif di samping menghargai serta menghormati kesungguhan rakyat Kelantan di mana orang kampung biasa sanggup menawarkan kapal sendiri bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan pusat dalam menuntut haknya.

Justeru kerajaan pusat perlu berlaku adil dan tidak ada sebab untuk terus menafikan hak rakyat Kelantan apatah lagi pengeluaran Kelantan adalah yang tertinggi berbanding dengan negeri-negeri pengeluar minyak lain dalam Malaysia.

Dalam masa yang sama Husam turut mendedahkan laporan Petronas 2008-2009 yang berakhir pada bulan Mac 2009 baru-baru ini dalam masa setahun Petronas sudah bayar royalti hasil daripada pengeluaran petroleum kepada Terengganu sebanyak RM3,000 juta dan Sabah RM900 juta.

“Kalau kepada Terengganu dan Sabah kerajaan boleh bayar kenapa tidak kepada Kelantan?” soalnya.

Sebelum ini kerajaan negeri melalui Menteri Besarnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sudahpun dua kali menghantar surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berhubung perkara berkaitan.

Bagaimanapun semasa lawatan beliau ke Kelantan baru-baru ini memaklumkan isu tersebut masih dalam kajian namun hingga ke hari ini masih belum ada apa-apa tindak balas.

Sebelum itu, ketika ditanya Husam dalam mesyuarat Majlis Kewangan Negara, Najib berkata, ia sedang dikaji dan apabila selesai beberapa soal teknikal, pihaknya akan bermesyuarat dengan Kelantan.

(TheMalaysianInsider)


No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA