" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

02 February 2010

Munawar : Kenapa Institusi Kehakiman Malaysia Menggeletar?

ARIZONA: Hampir 12 tahun lalu, saya terdampar di hospital tempatan sebagai seorang tahanan yang yakin berpihak kepada yang benar.

Kehilangan kebebasan yang saya alami hanyalah kerana hubungan profesional dan peribadi saya dengan Anwar Ibrahim, yang pada ketika itu Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Kami difitnah dalam satu kes yang direka cipta bahawa kami melakukan perbuatan liwat secara sukarela.

Pemenjaraan politik sebegini, apabila didorong oleh motif yang jahat, membawa kesan sengsara ekoran dinafikan hak-hak seorang mangsa. Ia bertindak seperti pedang dua mata. Ketika bebebasan seseorang direntap oleh penzalim maka ia membuat seseorang itu sedar bahawa dia berada dalam keadaan lemas dan gelap gelita akibat di penjara di bawah tanah.

Maka kesedihan mula menyelubungi diri apabila seseorang itu sedar bahawa kedua-dua badan dan juga pemikiran menjadi mangsa kepada tindakan kezaliman.

Itulah yang membezakan pemenjaraan ekoran dari perbuatan jenayah yang sebenar dengan perbuatan mereka yang mendakwa dan menganiaya orang-orang lain yang tidak bersalah. Kesengsaraan yang dialami tidak pernah padam.

Tahanan ke atas saya oleh Polis Cawangan Khas Malaysia mengajar saya bagaimana kita dapat rasai derita ekoran dipaksa berpisah daripada isteri dan anak-anak.

Bagaimana saya dapat rasai apabila diperiksa dan dirampas, dilarang membuat panggilan telefon, digari, ditutup mata, dibogelkan, dibawa dalam sangkar binatang, dicukur botak, disoal siasat tanpa henti, dimalukan, dimasukkan dadah, dilarang dari tidur, dan diseksa secara fizikal.

Saya dapat rasai bagaimana diugut, digertak, dipermainkan oleh peguam-peguam polis, diseksa untuk membuat pengakuan palsu, terpaksa dimasukkan ke dalam hospital kerana sakit jantung akibat didera, dan dilayan sebagai pesakit mental dengan tanda-tanda simdrom Stockholm.

Cukup untuk menyambung hidup dengan diet berupa beras hancur dan ayam bersama 12 kali ambil ubat-ubatan dalam sehari, menghabiskan masa hampir 126 hari digari 24 jam pada katil saya, di bawah perhatian warden-warden penjara.

Insiden-insiden yang begitu tragis ini telah menghancurkan saya dan keluarga saya. Mala petaka yang menimpa dari segi kewangan, psikologi, kesan sosial masih terngiang-ngiang ditelinga walaupun setelah satu dekad peristiwa dahsyat itu berlaku.

Kesengsaraan yang saya dan keluarga saya alami sejak 10 tahun lalu tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Meskipun begitu, kenyakinan kami terhadap kejayaan kepada keadilan dan kebenaran yang hakiki sedikit pun tidak luntur.

Untuk 12 tahun yang lalu, saya tidak meminta apa-apa pun kecuali keadilan. Saya telah berkali-kali menghubungi sistem kehakiman di Malaysia – Mahkamah Tinggi, Mahkamah-Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan – dengan harapan keadilan akhirnya diberi kepada saya.

Tetapi malangnya, permintaan terakhir saya untuk semakan kehakiman di Mahkamah Persekutuan telah ditolak. Kenapa perlu sistem kehakiman menggeletar mengenai prospek mendengar permohonan saya untuk keadilan? Kenapa saya dinafikan perbicaraan di mahkamah?

Saya tidak bersalah. Saya tidak bersalah dalam apa jua dakwaan yang direka-reka terhadap saya. Saya tidak melakukan sebarang jenayah apabila diseksa dan pemenjaraan yang tidak adil.

Saya mahu sistem kehakiman Malaysia bangkit bagi memahami bahawa ketidakadilan yang melampau telah dilakukan terhadap saya.

Saya mahu mereka sedar ketidakadilan akan berterusan selagi mereka terus menafikan perbicaraan yang adil di mahkamah terhadap saya.

Perasaan tidak bersalah membuat saya tekun dan tabah untuk terus menuntut keadilan, kerana ia merupakan hak asasi manusia paling asas yang termaktub dalam Perlembangan Malaysia.

Sistem kehakiman di Malaysia mesti bangkit bagi menyahut seruan keadilan dan menunaikan tugas-tugas mereka, tanpa melengah-lengahkan masa lagi.

* Munawar Anees kini ialah seorang penulis berpangkalan di Tucson, Arizona, Amerika Syarikat

1 comment:

Anonymous said...

Hiba...
Sedih...
sayu...

Org melayu dah tak islam lagi..

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA