" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

08 July 2010

26 Parti Politik, NGO Johor Desak Musa Letak Jawatan

Sekumpulan 26 badan termasuk parti politik dan pertubuhan masyarakat negeri Johor akan menyerahkan petisyen kepada Perdana Menteri di parlimen hari ini bagi mendesak Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Aman meletak jawatan kerana gagal menangani isu anggota polis yang sering melepaskan tembakan sesuka hati tanpa mengendahkan keselamatan dan nyawa rakyat negara ini serta mengambil tindakan undang- undang yang tegas ke atas anggota polis terbabit.

Dalam satu kenyataan semalam kumpulan itu berkata rakyat Malaysia berasa marah terhadap kes kematian suspek disebabkan oleh tembakan sembrono polis yang sering berlaku sejak kebelakangan ini sambil melahirkan rasa terkejut terhadap cara pihak polis menangani kes terbabit.

"Sebagai pegawai tertinggi dalam Polis DiRaja Malaysia, Ketua Polis Negara hanya menyebelahi hujah anak buahnya, bukan sahaja menolak tuntutan munasabah pihak keluarga mangsa dan masyarakat, malah mengeluarkan kenyataan yang angkuh dan sombong.

"Ini telah menjatuhkan maruah rakyat pelbagai bangsa negara kita. Beliau harus meletak jawatan dengan segera. Anggota polis yang terbabit harus dibicara dan menerima hukuman dengan adil. Pihak kerajaan pula harus menegakkan keadilan dengan membersihkan nama baik mangsa dan memberi ganti rugi kepada ahli keluarga mangsa," kata kenyataan itu.

Petisyen itu juga menuntut ditubuhkan Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat segala kes tembak mati oleh polis.

Kenyataan itu berkata Suruhanjaya DiRaja itu harus dianggotai pakar undang-undang dan perubatan. Penubuhan sebuah suruhanjaya yang menjalankan siasatan bebas dari pelbagai aspek dipercayai lebih adil dan juga kelihatan lebih berkecuali.

"Hanya Suruhanjaya DiRaja yang bebas dan berkuasa dapat mencungkil rahsia sebenar kematian mangsa kes tembak mati polis. Berbeza dengan mahkamah koroner, Suruhanjaya DiRaja mempunyai kuasa untuk memanggil saksi dalam proses penyiasatan.

"Mahkamah koroner pula hanya bergantung kepada bukti yang dikemukakan oleh pihak polis untuk menentukan punca kematian. Fungsi sebenar mahkamah koroner hanya untuk mengesahkan di segi undang-undang punca kematian yang dikemukakan oleh pihak polis," tambah kenyataan itu.

Berhubung saranan Suruhanjaya DiRaja yang diketuai oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Mohamed Dzaiddin pada 2008 berhubung penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) untuk memantau Salahguna Kuasa Polis, kenyataan itu menegaskan hanya IPCMC satu-satunya cara untuk menghentikan salahguna kuasa dan insiden tembak mati rakyat oleh pihak polis.

"Pada tahun 2005, Suruhanjaya DiRaja telah mengemukakan sebanyak 125 cadangan untuk menambahbaikkan institusi PDRM antaranya termasuk penubuhan IPCMC. Namun, cadangan tersebut tidak diambil serius oleh kerajaan.

"Sebaliknya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang di Parlimen pada 14 Jun lalu memberitahu kerajaan telah mewartakan penubuhan Suruhanjaya Intergriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP) di bawah naungan Jabatan Perdana Menteri pada 3hb September tahun lepas.

"SIAP akan menguruskan aduan terhadap 21 agensi kerajaan termasuk PDRM. Sifat keadilan, kebebasan dan keberkesanan SIAP amat diragui kerana ditempatkan di bawah naungan JPM," ujar kumpulan itu.

(Suara Keadilan)

" Ya Allah berilah Hidayat, Hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda. Bantulah baginda. Begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya Allah selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya Allah bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA