" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

15 August 2010

'Perisytiharan Teheran dapat menyelesaikan N-isu'

Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad mengatakan Teheran Perisytiharan mempunyai penyelesaian untuk masalah nuklear dunia dengan mengubah sikap konfrontatif.


"Tujuan utama dari Deklarasi Tehran adalah untuk mengelakkan konfrontasi dan meningkatkan kerjasama," kata Ketua Pegawai Eksekutif Iran dalam sebuah wawancara eksklusif dengan Press TV, ditayangkan pada tarikh 15 Ogos.

Iran, Brazil dan Turki menyusun deklarasi pada bulan Mei sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyelesaikan berdiri trilateral Iran-off dengan Barat mengenai program nuklearnya.


Presiden Ahmadinejad lebih lanjut menyatakan bahawa perjanjian tersebut "berusaha untuk mempromosikan peluang yang sama bagi semua bangsa melalui dialog dan komunikasi daripada perbezaan."

Dalam deklarasi itu, Teheran bersetuju untuk menghantar sekitar 1,200 kg sebesar 3,5 persen uranium yang diperkaya kepada Turki dalam pertukaran untuk 120 kg sebanyak 20 peratus uranium yang diperkaya.

Dia lebih jauh menunjukkan bahawa swapping uranium Iran diperkaya rendah (Leu) dengan bahan bakar sebagaimana dimaksud dalam deklarasi hanya salah satu bagian dari perjanjian.

Pengisytiharan ini menerima sambutan hangat dari kepala yang berbeza negara dan pertubuhan antarabangsa, termasuk Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon.

Selain itu, 118 ahli Gerakan Non Blok telah dilemparkan berat blok di belakang deklarasi bahan bakar nuklear dan swap trilateral menyuarakan sokongan untuk "Republik Islam hak-hak asasi" untuk kegiatan nuklear untuk tujuan damai.

Namun, langkah membina kepercayaan Barat sejuk-bahu Teheran dan babak baru dikenakan hukuman terhadap negara.

Presiden Iran mengisyaratkan kemunafikan Barat dalam sejuk-memanggul deklarasi dan berkata, "Mereka yang mencari konfrontasi menjadi tidak senang dengan ukuran keyakinan-bangunan Republik Islam."

"Bahkan, reaktor nuklear akan memerlukan sekurang-kurangnya 27 tan bahan api per tahun untuk menghasilkan kuasa di kilang yang dibina oleh Russia," kata dia. "Kita perlu untuk menghasilkan 20.000 megawatt elektrik bagi negara."

Dia membuat rujukan kepada kesediaan AS untuk terlibat dalam perbincangan nuklear dalam rangka Kumpulan Vienna, yang terdiri daripada Amerika Syarikat, Russia, Perancis, dan Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dan menyatakan harapan bahawa perundingan lebih bisa berakhir dalam keputusan.

Ketika ditanya tentang ancaman perang terhadap negara itu, Presiden Iran menyatakan bahawa semua pembicaraan tentang perang adalah sebahagian daripada perang psikologi menentang Republik Islam.

Dia menyarankan Barat untuk "meninggalkan retorika perang," menekankan bahawa Iran akan meneruskan jalur yang walaupun "sastera mereka berperang."

"Tidak ada yang akan menghalang usaha Iran tapi jenis sastera hanya akan merugikan diplomasi antarabangsa sebagai Republik Islam tidak akan berkompromi," lanjutnya katakan.

Presiden Ahmadinejad juga mencatatkan bahawa kehadiran pasukan pimpinan Amerika di kawasan itu mengancam untuk menyebarkan kekerasan dan ketidakamanan ke arah timur untuk mengurangkan cepat-negara membangun seperti India dan Cina.

Kepala eksekutif Iran berkata Iran telah membantu Iraq dan Afghanistan menentang ketidakstabilan dihasut oleh pasukan asing.

Presiden Ahmadinejad juga menjelaskan bahawa AS membuat kesalahan besar untuk menyeret NATO ke dalam perang di Afghanistan dan memperluaskan kegiatan eastwardly nya.

Di terjemah dari: Press TV

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA