" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

20 August 2010

Iran Meminta Perpaduan PG Menentang Plot

Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad telah menyeru negara-negara serantau agar mengembangkan kerjasama mereka dalam satu usaha bagi menghalang 'plot' oleh kuasa-kuasa asing untuk memanipulasi peristiwa-peristiwa kedaerahan.

Semasa Ahmadinejad bermesyuarat dengan Perdana Menteri Qatar, Sheikh Hamad bin Jassim bin Jabor Al-Thani, beliau berkata, "Iran mempertahankan keutuhan wilayah dan kedaulatan semua negara-negara serantau, terutama yang dalam rantau Teluk Parsi.


"Jika sesiapa yang berkeinginan untuk menyerang negara-negara serantau ini, Iran akan berdiri, dan bersedia menghadapi semua mungkin bersama dengan negara-negara Rantau Teluk Parsi yang lain,".

Ahmadinejad mengulangi bahawa semua masalah di rantau ini seharusnya diselesaikan melalui perundingan antara negara-negara serantau berkenaan. Negara-negara barat hanya melahirkan halangan-halangan berhubung dengan pembangunan negara lain dengan menggunakan sekatan dan mengancam mereka.

Perdana menteri Qatar, Al-Thani mengatakan bahawa Doha menyokong peranan Tehran dalam menangani isu-isu antarabangsa dan rantau berkenaan dan juga menyokong program nuklear Iran. Beliau berkata, "ianya jelas bahawa pembangunan teknologi nuklear Iran bukanlah ancaman untuk negara-negara serantau.

"Mengenai 'Deklarasi Tehran' yang ditandatangani oleh Iran, Brazil dan Turki pada perencanaan swap bahan api nuklear, Qatar menyokongnya dalam usaha penyambungan perbincangan nuklear berdasarkan perisytiharan," .

Iran, Brazil dan Turki telah sepakat menandatangani deklarasi berkenaan pada bulan Mei sebagai sebahagian daripada usaha-usaha tiga pihak bagi menyelesaikan kebuntuan Iran dengan barat mengenai program nuklearnya.

Di bawah deklarasi berkenaan, Tehran setuju memesankan beberapa 1,200 kgnya 3.5 peratus uranium yang diperkaya ke Turki dalam pertukaran untuk 120 kg 20 peratus bahan api diperkaya.

Deklarasi berkenaan telah mendapat sambutan hangat dari ketua-ketua negara berbeza dan pertubuhan-pertubuhan antarabangsa, termasuk dari ketua PBB, Ban Ki-moon. Tambahan pula, 118 anggota keberkecuali telah menyatakan sokongan mereka untuk Republik Islam "hak tidak terpisah" untuk aktiviti-aktiviti nuklear aman.

di terjemah dari artikel asal: PressTV

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA