" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

01 March 2011

Gadhafi Berusaha Menggagalkan Perhimpunan Besar Yang Bakal Berlaku

Tripoli, Libya (AP) - Seorang saksi mengatakan beratus penunjuk perasaan berbaris di daerah Tripolisambil melaungkan slogan-slogan anti pemimpin Libya Moammar Gadhafi.

Saksi mengatakan permulaan demonstrasi sekitar 300 orang yang telah berhimpun di ibu negara hari ini (Isnin)selepas acara pengebumian para pendemonstrasi yang telah terkorban akibat daripada serangan kumpulan militan pro-Gadhafi. Pasukan keselamatan Libya dilaporkan telah menuju ke timur Tajoura dalam persiapan menghadapi apa jua kemungkinan.

Saksi yang enggan identitinya di dedahkan di atas faktor keselamatan memberitahu bahawa pasukan Pro-Rejim Gadhafi yang lengkap bersenjata telah bertindak mengepung ibu kota dan mendirikan pos-pos pemeriksaan , setelah kumpulan pembangkang merancang bagi mengadakan demonstrasi besar-besaran pada Jumaat ini.


Barat akan menghantar bantuan pertama dalam menangani pemberontakan di Libya (di timur negara itu), dan berharap ianya akan memberikan semangat dalam usaha menggulingkan Moammar Gadhafi. Penduduk di sana memberitahu bahawa harga barang telah melambung naik.

Kedua-dua belah pihak yang terlibat dalam krisis Libya masing-masing tidak mahu mengalah, dan hanya bergantung kepada pihak mana yang mampu bertahan lama. Gadhafi terus berlawan, termasuk unit-unit tentera memberontak, hampir berjaya menawan seluruh bahagian timur negara itu.

Banyak infrastruktur minyak dan beberapa bandar di Barat telah rosak. Di dua bandar yang terdekat dari Tripoli yang telah berjaya dikuasai pemberontak iaitu Zawiya dan Misrata telah di kepung ke standoffs dengan loyalis Gadhafi.

Dalam Zawiya, sekitar 30 batu (50 kilometer) di barat Tripoli, warga mengatakan bahawa mereka menjangkakan kemungkinan serangan berlaku pada bila-bila masa oleh pasukan pro-rejim dalam usaha merebut kembali kota-kota berkenaan.

"Orang kami menunggu mereka untuk datang dan, Insya Allah, kami akan mengalahkan mereka," kata penduduk yang mahu namanya di kenali dengan nama Alaa.

Di Misrata, ketiga-tiga bandar terbesar di Libya, 125 batu (200 kilometer) timur Tripoli, semalam telah berlaku pertempuran antara pasukan pemberontak yang menjaga bandar dengan pasukan yang setia kepada Rejim Gadhafi.

Lawan Gadhafi telah berpindah untuk menyatukan mereka yang berada di timur berpusat di Benghazi, Libya merupakan bandar kedua terbesar, di mana pemberontakan bermula.

Pemberontak disokong oleh pelbagai unit tentera di timur yang menyertai pemberontakan, dan mereka memegang beberapa pangkalan dan lapangan terbang Benghazi's.

Namun setakat ini, unit berkenaan gagal menunjukkan yang ianya telah berjaya menyatu menjadi sebuah kekuatan pejuang bersepadu. Gadhafi yang telah lama menyimpan tentera lemah, bimbang akan kejatuhan pemerintahannya. Begitu banyak unit telah diganggu ekoran kekurangan bekalan dan peluru.

Di ibukota, ada usaha untuk memulihkan aspek-aspek yang normal, kata penduduk. Banyak kedai-kedai pusat bandar dibuka semula, dan lalu lintas di jalan-jalan semakin meningkat. Orang ramai berbaris sehingga ke luar bank bagi menuntut bantuan sebanyak $ 400 untuk setiap keluarga yang dijanjikan oleh Gadhafi dalam usaha untuk melembutkan kemarahan rakyatnya.

Seorang warga mengatakan pasukan keselamatan pro-Gadhafi orang pos pemeriksaan di sekitar bandar 2 juta dan mundar-mandir di bandar berkenaan yang menandakan rusuhan bakal berlaku. Beliau memberitahu kepada Associated Press bahawa harga beras, yang merupakan bahan makanan utama, telah naik 500 peratus di tengah-tengah krisis.

Kedai roti di hadkan agar menjual lima roti bagi setiap keluarga manakala kedai-kedai daging kebanyakan ditutup, tambahnya lagi.

Beberapa buah sekolah telah dibuka kembali, namun ianya hanya setengah hari dan kehadiran rendah. "Anak-anak saya terlalu takut untuk meninggalkan rumah bahkan tidur di samping saya di malam hari. Saya merasakan seperti tinggal mimpi buruk." kata Sidiq al-Damjah.

Pertempuran kekerasan pada Jumaat yang ada mengatakan bahawa militan pro-Gadhafi telah bertindak menembak pendemonstrasi yang sedang berbaris. Tapi sejak itu, Tripoli telah tenang, dengan banyak keluarga tinggal dari jalanan.

Setakat ini, Gadhafi telah melancarkan tindakan keras berdarah dalam gelombang pemberontakan anti-kerajaan yang melanda dunia Arab, cabaran paling serius selama empat dekad berkuasa. Amerika Syarikat, Britain dan Majlis Keselamatan PBB telah sepakat untuk mengenakan tidakan terhadap Libya.

Di Paris, Perdana Menteri Francois Fillon mengatakan hari ini (Isnin) bahawa Perancis menghantar dua pesawat dengan bantuan kemanusiaan ke Benghazi, kubu pembangkang di Libya timur. Pesawat akan berlepas dalam beberapa jam lagi menuju ke Benghazi yang membawa bersama doktor, jururawat, ubat-ubatan dan peralatan perubatan.

di terjemah dari: startribune.com

" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA