" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

03 February 2011

Reform Di Mesir - Adakah AS Bersikap munafik Demokrasi?


Dengan pemberontakan di Mesir yang semakin buruk keadaannya minggu ini, kita harus ingat bahawa AS telah menjadi 'penaja kebanggaan' Presiden Hosni Mubarak selama 30 tahun terakhir.

Ketika protes masih di lihat dalam suasana demokratik yang bermula minggu lalu, Rumah Putih dan Jabatan Luar Negeri AS bersikap berdiam diri dengan tidak menyokong kedua-dua belah pihak dalam pertempuran untuk menuntut demokrasi.


Bagaimana mungkin sebuah negara yang telah memimpin kos untuk demokrasi di seluruh dunia, termasuk sokongan baru untuk Sudan Selatan dalam mencari kemerdekaan dan dalam memimpin perang untuk membebaskan rakyat Iraq dari kediktatoran, memimpin seperti kehidupan yang munafik?

AS nampaknya hanya menyokong demokrasi jika ianya bertepatan dengan kehendak dan kepentingan mereka sendiri dan menyokong kediktatoran semasa bekerja dalam kepentingan terbaik mereka. Bukankah kita 'Polis Dunia' yang berusaha menentukan takdir kita demi memastikan demokrasi dunia, di seluruh dunia?

Apakah AS tidak belajar tiga puluh tahun yang lalu ketika kami menyokong kuasa otokratik Shah di Iran? Raja akhirnya digulingkan dalam Revolusi Islam tahun 1979. AS dan kepentingan Iran syarikat telah difitnah oleh 'rejim baru demokrasi'.

AS harus telah menyokong perubahan yang lebih demokratik selama AS memimpin rampasan kuasa tahun 1953 di Iran tetapi tidak akan mencari dirinya di luar melihat ke dalam sedang kami ternyata Iran akhirnya menyebabkan perikatan kami, kediktatoran Saddam Hussein di 1980-an dan kita tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Lihatlah hubungan baru-baru ini kami memberi sekongan kepada para pemimpin di Yaman dan Pakistan. Dimana mereka yang mendapatkan bantuan AS sebelum ini? Kedua-dua negara telah semakin dipengaruhi oleh pelampau Muslim dan pertubuhan-pertubuhan pengganas.

Berbilion-bilion dolar telah di peruntukan kepada para pemimpin kedua-dua negara. Wang yang tidak kelihatan seperti itu terlalu baik menghabiskan kedua-dua negara telah menjadi 'lubuk selamat bagi pengganas'.

Dengan warga Sudan Selatan, Tunisia dan Mesir sebagai contoh untuk reformasi demokrasi, berapa banyak Arab dan negara Timur Tengah akan menyaksikan rakyat mereka miskin dan kehilangan haknya untuk memprotes reformasi demokrasi? Bukankah seharusnya demokrasi dewa Amerika Syarikat secara aktif menyertai dalam mempengaruhi bagaimana demokrasi terbentuk?

Jika kita hidup sebagai contoh bersinar demokrasi di dunia 'terpanjang' dan paling berjaya seharusnya tidak demokrasi akhirnya menjadi apa yang kita inginkan untuk semua bangsa bukan hanya musuh-musuh kita?

Tiga puluh tahun yang lalu, AS menyokong Shah di Iran, bukan demokrasi dan hanya boleh menyaksikan Ikhwanul Muslimin mengambil alih proses demokrasi di negara itu.

Sejak revolusi itu, dasar kuasa Iran telah memanipulasi hasil pemilu, terus menindas warga negara non-Muslim dan keganasan baru-baru ini digunakan dalam warganya panggilan untuk reformasi yang lebih demokratik. Ini adalah sesuatu yang kita perlu diingatkan sebagai Ikhwanul Muslimin mendorong kuasa di Mesir dan di seluruh dunia Arab.

Jika demokrasi adalah agama kebangsaan kita, tidak seharusnya kita berkhutbah ke seluruh Timur Tengah pada saat rusuhan nampaknya datang ke kepala? Yaman, Tunisia dan Mesir hanya boleh menjadi awal.

Jordan, Lebanon dan Libya menunjukkan tanda-tanda ketegangan mungkin bagi demokrasi. Berapa lama sebelum sekutu AS Arab Saudi terancam?

Stephen L. Carter The Daily Beast wrote Belum lama ini, Presiden George W. Bush dianggap naif untuk menyarankan bahawa promosi demokrasi di dunia Arab harus menjadi pokok Amerika.

Dasar luar negeri Carter menulis bahawa "yang banyak difitnah terhadap Bush Doctrine ialah, jarang melaksanakan agenda moral itu dan bahkan kurang sekarang dengan Presiden Obama, yang juga memberikan pidato yang besar pada demokrasi di Kaherah dua tahun lalu untuk seluruh dunia Muslim menjelaskan bahawa demokrasi bukan 'hanya idea Amerika' Sementara kedua-dua presiden berbicara dan berbicara, namun ianya tidak berjalan berjalan.

AS terus menyokong dan menyelaraskan diri dengan diktator dan raja-raja di Timur Tengah. Sokongan kami terhadap rejim tidak lebih besar dari pada sokongan kewangan kita untuk para pemimpin ketika kita menghakimi mereka bila mereka tidak menggalakkan untuk reformasi yang lebih besar dari sisi mulut kita sambil menyerahkan mereka bilion cek dollar pada masa yang sama.

Apa cara yang lebih baik untuk melawan 'Perang Melawan Keganasan' berbanding dengan memberikan suara miskin dan kehilangan haknya di negara mereka sehingga mereka mempunyai pilihan luar bergabung dengan mentaliti media massa yang marah keganasan.

Sementara Amerika Syarikat telah menggunakan tentera mungkin untuk membentuk sebuah rencana untuk demokrasi ke Iraq dan Afghanistan, kami belum mempromosikan dorong kuat bagi demokrasi sejati di seluruh Timur Tengah. Ini munafik dari kita untuk hidup kebebasan dan tidak benar-benar menyokong kebebasan yang sama di tempat lain.

Kami sepertinya tidak belajar oleh kesalahan kita (seperti di Iran) dan kejayaan kami. Setelah WW2, kami mempromosikan demokrasi di Jerman dan Jepun dan membuat dua musuh terbesar kami, dua sekutu terbesar kami. Tidak mempromosikan dan menyokong usaha demokratik di seluruh dunia, untuk setiap bangsa, pada akhirnya boleh menyebabkan kematian.

di terjemah dari artikel asal: (examiner.com)

" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

1 comment:

joecharlie said...

Friday, February 4, 2011
KRISIS MESIR : DAP PARTI SUNDAL.
11 ribu pelajar malaysia di mesir terkandas.
95% boleh dikatakan melayu.
melayu yang sebagiannya pelajar yang menyokong pas.

kenapa DAP senyap dan tak menggesa agar bantuan segera dihulurkan ?

pasal yang terlibat dalam krisis ni semuanya melayu.

dalam kes teoh beng hock, pas diperlakukan macam keldai demi mengambil hati dap. tetapi dalam kes cemas yang melibatkan 11 ribu pelajar melayu, kenapa pas tak suruh DAP ikut stail yang sama ?

DAP senyap,
malaysiakini senyap
malaysianinsider senyap.

bayangkan kalau 11 ribu pelajar yang terlibat ini kesemuanya cina
konpem meletop lah satu malaysia.

DAP memang anjing rasis nombor satu, dan pas pulak penjilat tegar lubang buntut kit siang. memang hebat politik pas. macam keldai.
Posted by GAP KEMBALI at 1:00 PM