" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

04 October 2010

Selepas MATC, Pemilihan Pimpinan Pusat Jadi Tumpuan

Oleh Fazy Sahir

PETALING JAYA: Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) sudah melabuhkan tirainya semalam dan kini fokus utama membabitkan pemilihan pimpinan pusat bagi jawatan tertinggi seperti presiden, timbalan presiden, naib presiden dan majlis pimpinan pusat (MPP).

Pemilihan bagi peringkat nasional ini akan bermula hujung Oktober melibatkan beberapa buah negeri seperti Kedah, Kelantan, Pahang, Perak, Sabah, Melaka, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan.

Kira-kira 450,000 ahli sekali lagi akan menjalankan tanggungjawab mengundi bagi memilih jawatan tertinggi dalam parti itu.


Setelah tiga minggu pemilihan cabang dilaksanakan, pelbagai corat-coret berlaku bagi Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang kini menginjak lapan tahun penubuhannya secara rasmi sejak 2004.

PKR yang pertama kalinya memperkenalkan sistem ’satu ahli satu undi’ turut menyaksikan 13 cabang ditangguh mesyuaratnya. Ini disebabkan beberapa insiden timbul seperti; masalah teknikal bagi kertas undi, kekacauan yang didakwa wujud anasir luar, pergaduhan di beberapa cabang serta bantahan oleh calon-calon yang bertanding.

Antara 13 cabang itu termasuklah Selangor (Kapar, Klang, Petaling Jaya Selatan, Kuala Langat), Johor (Pasir Gudang, Tebrau, Kota Tinggi), Sarawak (Saratok, Lubuk Antu, Serian) Kedah (Jerai dan Merbok) dan Terengganu di Kuala Nerus.

Uji kematangan anggota

Ekoran masalah yang tercetus ini, sedikit sebanyak menguji kematangan anggota dan parti dalam melaksanakan sistem baru itu.

Daripada 204 cabang seluruh negeri, 141 daripadanya berjaya mengadakan mesyuarat seperti biasa tanpa sebarang masalah.

Pemilihan pada kali ini juga menyaksikan beberapa nama besar tewas kepada pencabar masing-masing bagi jawatan ketua cabang.

Mereka ialah Ketua PKR Perak, Mustaff Kamil Ayub; ahli parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Bahrin Abas; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan, Elizaberth Wong dan Adun Batu Uban, Raveentharan Subramaniam.

Ironinya apabila Raveentharan tewas kepada peguam Lim Boo Chang yang menyapu bersih undian bagi jawatan ketua cabang Bukit Gelugor.

Manakala calon ‘pilihan’ seperti ahli parlimen Gombak Azmin Ali, N Gobalakrishnan-Padang Serai, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, Zuraida Kamaruddin-Ampang, William Leong-Selayang berjaya mempertahankan jawatan ketua cabang masing-masing semalam.

Memetik laporan Bernama, Azmin kini mendahului pencabar utama Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim dengan 92 pencalonan bagi jawatan timbalan presiden. Zaid pula memperoleh 35 undi diikuti Mustaffa dengan 17 pencalonan.

Manakala Pengarah Strategik PKR Tian Chua mendapat dua undi dan ahli parlimen Kuantan Fuziah Salleh menerima satu pencalonan untuk jawatan timbalan presiden.

(FreeMalaysiaToday)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA