" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

30 October 2010

AMK Melaka Anjur 'Roadshow' Bantah Perobohan PASTI Dan Surau

Ketua Angkatan Muda KEADILAN Melaka, Mohd Hairiz Nordin berkata, pihaknya akan mengadakan siri kempen dan ceramah penerangan di seluruh negeri Melaka bagi membantah tindakan kerajaan negeri Melaka yang bakal merobohkan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Kawasan Bukit Katil.

"Tanah di Kampung Bukit Katil itu adalah tanah wakaf dan tanah persendirian. Bukan hanya ada PASTI dan Surau Kampung Bukit Katil, tetapi di dalam tanah tersebut ada kira-kira 40 buah rumah," katanya kepada TV Selangor.

"Kebanyakan penduduk tak berpuashati kerana tidak ada perbincangan dan dialog dilakukan bersama penduduk kampung. Pampasan yang ditawarkan juga tidak munasabah," tambahnya.


Pada 16 Oktober yang lalu, Badan Bertindak Perobohan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI), PAS Kawasan Bukit Katil dan Ahli Jawatankuasa Surau Bukit Katil mengadakan demonstrasi membantah tindakan kerajaan negeri yang bercadang mengambil tapak PASTI dan surau tersebut bagi pembinaan jalan raya.

Hairiz mendedahkan bahawa, kerajaan Melaka seperti mempunyai niat jahat, apabila sengaja melencongkan pelan pembinaan jalan, dan memasukkan kawasan perkampungan berkenaan dalam pelan, sedangkan kerajaan boleh mengambil tanah kosong yang ada di kawasan lain bagi tujuan tersebut.

Beliau menambah, tindakan kerajaan yang mengambil tanah milik penduduk kampung tersebut dengan menggunakan Kanun Tanah Negara sebagai tidak adil, kerana dengan tindakan tersebut, penduduk kampung berkenaan seolah-olah memberikan kuasa penuh kepada kerajaan untuk mengambil tanah atas nama pembangunan.

"Kami akan menghantar memorandum kepada pihak-pihak yang berkenaan, dan 'roadshow' kempen membantah perobohan tersebut akan kami adakan di seluruh negeri Melaka," jelas Hairiz.

Oleh : Sidiqin Omar
(TVSnews)

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA