" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

29 October 2010

Gunung Merapi Berdentum Lagi

Gambar: AFP
Gunung Gunung Merapi telah mula berdentum dan memuntahkan awan abu dan lava lagi, setelah mengorbankan lebih dari 30 orang. Tidak ada laporan tentang mangsa terbaru atau kerosakan. Namun, lebih ramai penduduk yang tinggal sekitar lereng telah di pindahkan. Manakala zon bahaya di perluaskan lagi dari 8 hingga 10 kilometer.


Agensi berita AFP melaporkan, awan gas panas mencapai setinggi satu kilometer di atas 2.968 meter puncak gunung, dan debu tebal merebak ke kampung-kampung yang terdekat. Kejadian itu bukan letusan segar dan dapat membantu menstabilkan Gunung Merapi mengikuti siri Selasa letusan mematikan.

Ini menembak awan panas pada 06:10 sejauh 3.5km bawah lereng tenggara dan diikuti dengan hujan abu. Ini jelas berbahaya bagi siapa saja yang mungkin di pusat awan panas.

Seorang saintis yang telah memantau Merapi selama 15 tahun mengatakan bahawa, kejadian ini telah mengurangkan tekanan balik kubah lava yang telah terbentuk pada kawah. Jika tenaga dan tahan untuk melepaskan sedikit demi sedikit seperti ini, mengurangkan kemungkinan letusan yang lebih kuat.

Lebih dari 40.000 penduduk yang tinggal di tempat perlindungan sementara berhampiran kota Yogyakarta setelah diarahkan berpindah pada Isnin.

Desa Kinahrejo, Ngrangkah, dan Kaliadem telah musnah pada ke esokannya (Selasa).

Para petugas kemudian membawa lembu, kerbau dan kambing menuruni gunung sehingga warga desa tidak akan cuba untuk pulang ke rumah untuk menyemak ternakan mereka.

Menurut laporan yang di keluarkan oleh Al Jazeera, pihak berkuasa mengalami kesulitan berusaha meyakinkan penduduk supaya tinggal di kem-kem sementara.

Para petugas mengatakan abu dari gunung berapi mengancam sebuah kompleks candi yang berusia 9-abad iaitu Candi Borobudur yang merupakan salah satu tarikan pelancongan paling popular negara yang berjaya menarik berjuta-juta pengunjung setiap tahun.

Candi berkenaan telah di tutup kepada umum sehingga pekerja boleh membersihkan selimut abu putih dari letusan pada Selasa.

No comments:

HIMPUNAN ARTIKEL-ARTIKEL SEBELUMNYA