" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "


INFO TERKINI GEMPA BUMI SABTU 3 MARCH 2012
8.20 pm -
Gempa bumi kuat bermagnitud 6.7 skala Richter telah berlaku di Tenggara Kepulauan Loyalty. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 22.1 Selatan longitud 170.5 Timur - 6403km Tenggara Tawau, Sabah :- JMM
PRO REFORM VIDEO - Piring Terbang..?

23 May 2011

Tanah Runtuh : Selangor Rancang Wujud Sistem Amaran Awal

KAJANG 23 MEI : Kerajaan Negeri Selangor akan mengadakan perbincangan lebih terperinci dengan barisan exco dan perancang negeri dalam masa terdekat untuk mewujudkan sistem amaran awal yang berupaya mengesan kawasan atau zon berisiko di Selangor.

Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang hadir melawat tempat kejadian tanah runtuh di Batu 14 Hulu Langat berkata, sistem ini boleh mengesan kawasan berisiko tanah runtuh melalui sistem google.

Katanya, usaha ini dapat membuka mata orang ramai agar lebih peka sekaligus dapat mengelakkan kejadian sama daripada berulang.


Menurut Khalid sistem ini sudah lama dipraktikkan oleh kerajaan Persekutuan dan Jabatan Kerja Raya (JKR), namun tidak didedahkan kepada rakyat.

"Kita ada teknologi maklumat yang cukup untuk tahu keadaan yang berlaku. Saya difahamkan satu kajian mengenai tempat-tempat sensitif yang dibuat oleh JKR menunjukkan gambar rajah kawasan merah,"kata Khalid kepada media.

Jelas Khalid, kesemua kawasan ini dipantau ketat oleh JKR dan dijaga oleh Jabatan Perdana Menteri. Justeru Khalid menggesa agar kerajaan segera membuka maklumat mengenai kawasan berisiko tanah runtuh ini agar ia tidak berulang lagi.

Khalid tiba di lokasi tanah runtuh yang mengorbankan 16 nyawa pada Sabtu lalu sekitar jam 7 petang tadi. Beliau ditemani Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang memendekkan rangka lawatannya ke San Francisco, Amerika Syarikat tiba di tanah air sekitar jam 5 petang.

Pada kejadian menyanyat hati Sabtu lalu, 16 anak yatim termasuk seorang penjaga maut ditimbus runtuhan tanah dari bukit bersebelahan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Batu 14, Hulu Langat.

Operasi mencari dan menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan kesemua 25 mangsa.

Mangsa terkahir hanya ditemui kira-kira jam 5 pagi semalam.

9 mangsa yang terselamat kini sedang mendapatkan rawatan di Hospital Ampang.

Difahamkan 3 daripadanya kanak-kanak tersebut yang ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU) juga kini dalam keadaan stabil.

Dalam pada itu, Khalid turut memaklumkan akan mengadakan pertemuan bersama perancang negeri bagi membincangkan usaha-usaha memantau bangunan berisiko tinggi.

Jelas beliau, sejak 2008 kerajaan negeri tidak pernah meluluskan sebarang projek pembinaan bangunan di lereng-lereng bukit.

"Kalau ada kelulusan diberikan sekalipun,kita akan kenakan syarat yang ketat. Hal ini bertujuan untuk mengelak daripada lebih banyak nyawa terkorban,"katanya.

Sementara itu, Khalid turut memaklumkan kepada media bahawa kerajaan negeri akan lebih menggiatkan usaha utk menggalakkan aktiviti kebajikan khusus buat anak yatim dan ibu tunggal.

Ujarnya, beberapa exco kerajaan negeri Selangor akan diberi tanggungjawab menguruskan serta merekod segala aktiviti kebajikan yang berlangsung di negeri itu.

Ini bertujuan bagi memastikan kebajikan warga Selangor yang memerlukan terus terpelihara.

Sebagai langkah awal katanya, kerajaan negeri akan memberi tapak atau tanah kepada rumah kebajikan dengan kadar premium serendah RM1.

Khalid juga mengingatkan orang ramai agar lebih berwaspada dan tidak melalui kawasan tanah runtuh di Hulu Langat bagi tujuan keselamatan.

Untuk sementara waktu, anak-anak yatim Madrasah Al-Taqwa akan ditempatkan di sebuah kawasan lain dan ditegah untuk kembali ke rumah tersebut sehingga diberitahu kelak.

-TVSnews

" Ya.. Allah.., berilah hidayat, hifazat dan maghfirahMu kepada pemimpin kami Imam Mahadi Al-Muntazar walau di mana baginda berada. Selamatkanlah baginda, bantulah baginda, begitu juga para pejuang Islam yang akan bergadai nyawa di sisinya. Ya.. Allah.., selamatkanlah seramai mungkin umat ini dari fitnah dan sihir Dajjal. Ya.. Allah.., bantulah kami menghadapi gelombang-gelombang ujian yang bakal mendatang "

No comments: